Hur vanligt med kolvhaveri, 800 e-tec?

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Hur vanligt är det med skurna/kolvhavererade 800 E-tec om vi pratar årsmodeller efter 2013 då det blev bättre kolvar? På forum blir det ju lätt att saker och ting förstoras så att man börjar tro att varje bagatell är livsviktig... Det är ju en rätt vanlig motor så det borde ju finnas viss statistik.

Det skulle vara intressant att veta då jag har två maskiner på gården med denna motorn varav den ena har gått kring 650 mil och vi är andra ägaren. Den andra har bara gått 44 mil så den är precis inkörd så den är jag inte orolig för men det är ju bra att veta.

Före 2013 var det ju bevisligen problem med kolvarna men jag har frågat två oberoende brp-verkstäder gällande sambons summit och de tyckte att jag kunde gått vänta med kolvbyte en säsong till (150-200 mil) så jag hoppas ju innerligt att det är rätt beslut. Det är sambons skoter så den kommer att köras relativt lugnt.

Man läser lite här och där att bara de är varmkörda mm så är nog 1000 mil lugnt...Gällande varmkörning så slår ju motorn ifrån om man gasar för mycket innan den är varm och den varvar ju typ nada när det slår in och jag antar att den spärren är satt med viss marginal, eller? Jag har hört att de ska finnas ett övervarvningsskydd vid tex remhaveri också...har inte havererat någon rem ännu så det är obekräftat från vår sida men det finns säkert en och annan brp-åkare som har testat detta... Den här har gått drygt 200 mil på samma rem så då förstår ni hur den körs.
 

3r5k3n

Välkänd medlem
6 nov 2010
177
8
18
Örnsköldsvik
Som du skrev så blir problem förstorade på forum men jag har har knappt sett några kolvhaverier på 800 etec. För ett år sen var för nåt kolvhaveri för någon här på snowmobile men då var det för att den hade gått snålt om jag minns rätt
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Om du frågat två verkstäder och ändå tvivlar så tycker jag du ska be dom byta dina kolvar.

Eller så kan du göra som dom säger och inte fundera så mycket..
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Tvivlen beror på forumen. Man läser något och antar att det finns belägg för det. Jag kommer att byta dem i sommar. Att överanalysera det mesta är min akilleshäl...
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Det här har absolut inget med "verkligheten" att göra, men bestäm dig att inte göra det och sluta oroa/överanalysera/fundera och kan du inte det så byt. Det värsta som finns är att åka runt och vara rädd för att grejerna ska rasa hela tiden.

Jag har provat och det funkade inte för mig sista året med min gamla skoter vågade jag knappt köra då det då definitivt var över tid att byta kolvar och se över motorn.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det var väl bara -11 & -12 det var kolvproblem? Minns att jag fick ett servicemeddelande när jag hade en 2012.