Hur tyder man blinkande felkoder på efi RXL 650 ??

Martin rxl

Medlem
25 dec 2008
10
0
1
Sundsvall
Har en RXL 650 91:a som inte riktigt vill starta när den är kall. Har alltid startat på 2:a rycket men nu känns det som att den inte laddar ordentligt. Har satt i nytt batteri. Hur kan jag kolla hur mycket den laddar ?? efi boxen blinkar: 1 lång och 3 korta vad betyder det ??? jättetacksam för svar. //Martin i Sundsvall
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Enligt min bok är det Lufttemperatursensorn. Sitter gissningsvis uppe i
elektronikboxen.Kan kolla mer noga när jag hittar igen verkstadshandboken.
Mät laddningen över batteriet, min laddar 14.5 volt vid 3000 varv.
 

Martin rxl

Medlem
25 dec 2008
10
0
1
Sundsvall
Tack så hemskt mycket, kom lite sent i kväll så jag ska försöka mäta laddningen i morgon, hur nu det skall gå till då ljuddämparen är ivägen.
 

Martin rxl

Medlem
25 dec 2008
10
0
1
Sundsvall
Enligt min bok är det Lufttemperatursensorn. Sitter gissningsvis uppe i
elektronikboxen.Kan kolla mer noga när jag hittar igen verkstadshandboken.
Mät laddningen över batteriet, min laddar 14.5 volt vid 3000 varv.
Tack så hemskt mycket, kom hem lite sent ikväll så jag ska starta den imorgon och testa laddningen hur nu det skall gå till när ljuddämparen är ivägen.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
du måste inte mäta direkt över batteripolerna, går lika bra att mäta på några kablar som sitter bättre till, förslagsvis på batterimatningen till efi-boxen så har du samtidigt uteslutit strömmatningsproblem
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Känner igen problemet med ljuddämparen i vägen...titta på min bild i tråden länkad här ovan så ser ni att jag flyttade fram batteriet till lediga utrymmet vänster fram i baljan, samtidigt satte jag en snabbkontakt på batterikablarna så det tog typ 5 sekunder att ta lös batteriet och ta in det i värmen när skotern inte skulle användas på nåt tag.
 

Martin rxl

Medlem
25 dec 2008
10
0
1
Sundsvall
Underbart, tack för tippsen, ALLA. Härligt med många som är engagerade när man har problem. Nu skall jag ut och mäta ström och se om jag hittar " intake air temp sensor ".
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
intake air temp sensor sitter i luftburken bara så du vet, du kan ju resistensmäta den vid given lufttemp, har dock inga referensvärden att ge dig, någon annan?
 

Martin rxl

Medlem
25 dec 2008
10
0
1
Sundsvall
Det här är faktiskt lite pinsamt, efter jag har fått veta vart "intake air temp sensor" var så upptäckte jag att det var ett kabelbrott ca 10 cm ifrån sensorn som satt på utsidan höger sida om luftburken. Svårt att veta varför det har hänt men nu är det lagat och felkodsblinkningarna slutade.

Hittade tyvärr inte mätinstrumentet så jag vet fortfarande inte om den laddar ok, men den känns helt ok nu + att den startar perfekt efter 2:a rycket när den är kall, startar även helt ok när den är "halvljummem".