Hur tömmer ni tanken ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
När sesången börjar så bör man ju tömma sopptanken på gammalt bränsle och fylla på med nytt :tongue1:
Hur gör man detta ? Finns det nån pump ni kan rekomendera ?

Sen undrar jag hur länge en 30liters dunk med 98okt bensin håller sig fräsht ? Hade tänkt köra 2st tankar denna vinter:eviltongue:
Då jag är arbetslös och inte har råd med så mycket bränsle.

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
Slanga ut all gammal bensin med lämplig slang är ett alternativ. Din sista fråga har jag inget svar på men jag hoppas för guds skulle att den var ett skämt..

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Håller inte dagens bensin sig bra i 3 månader och sen börjar den försämras,har för mig jag läst det på nätet någonstans.

Är det verkligen någon som har sopparelaterade problem på nyare maskiner? Okej kanske om det är en 80/90-talare som är känsligare mot dagens bränsle.
Jag har haft många olika maskiner under mitt snart 25-åriga skoterliv och aldrig haft problem med någon av dom vid säsongsstart.

Om man nu ändå vill tömma så funkar en sån där pump som länkats väldigt bra till bränsle.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Slanga ut all gammal bensin med lämplig slang är ett alternativ. Din sista fråga har jag inget svar på men jag hoppas för guds skulle att den var ett skämt..
Nej tyvär inte och förra vintern när jag köpte skotern så blev det inte mera kört pga yc.

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Ta slangen, skär ett jack i ena änden av slangen så du kan pressa ned spetsen på ett blåsmunstycke riktat mot "utloppet" på slangen, för ner den andra änden av slangen i tanken och blås.

Andersxboy

Välkänd medlem
27 jan 2012
262
0
16
Vindeln
Lite OT, men hur har du råd att äga skotern överhuvudtaget? Ev lån och försäkring och sånt, men du har bara råd att köra upp 60 liter soppa på en hel vinter? Du måste ju leva på marginalerna isf?......

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Tänkte detsamma. Om tusen spänn är allt du kan avvara på hela vintern till bränsle lär ju vintern bli tråkig. Vad händer om du blåser en rem tex?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag kanske ska hyraut skotern till en kompis nån helg och då får jag mer bränslepengar :).
Jag har en ny rem och den andra har knappt gått 30mil så jag behöver inga extra remmar.
Då jag inte har någon att åka med så kör jag max 1mil,s turer åt gången så en tank räcker ju ettag.
Och har jag tur så hittar jag ett nytt jobb snartvoch då kan jag köra mer :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Jag kanske ska hyraut skotern till en kompis nån helg och då får jag mer bränslepengar :).
Jag har en ny rem och den andra har knappt gått 30mil så jag behöver inga extra remmar.
Då jag inte har någon att åka med så kör jag max 1mil,s turer åt gången så en tank räcker ju ettag.
Och har jag tur så hittar jag ett nytt jobb snartvoch då kan jag köra mer :)
du får ursäkta, men det var det konstigaste upplägg jag hört på länge! Men lycka till.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Känns ju rent spontant som du har fel skoter för ändamålet. Du hade fått lös en jäkla massa pengar med att sälja din nytro och köpa en mkt billigare maskin. 1 mil åt gången är ju i princip lika kul med en xlt från 92.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Känns ju rent spontant som du har fel skoter för ändamålet. Du hade fått lös en jäkla massa pengar med att sälja din nytro och köpa en mkt billigare maskin. 1 mil åt gången är ju i princip lika kul med en xlt från 92.
Nja ! Inte riktigt jag måste ju isf använda pengarna jag får för nytron till att betala av lånet på skotern :(
Jag hade jobb när jag köpte skotern och hade inte väntat mig att bli av med jobbet till sommarn !
Även om det kan ta litetid att hitta ett nytt jobb så lär jag görda det :)

Rundvikarn

Välkänd medlem
70 liter kör man många timmar på om man har en snål skoter och
inte ska uppför lodräta bergssidor i tremeters puder .

Rent psykologiskt känns det nog roligare med korta turer varje dag det är
bra väder än ett par långsvängar och sedan stillestånd....

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Då en Nytroturbo älskar soppa när den används på riktigt så är 70 liter inte mycket.
Max två dagars körning.

Men då han skrev i en annan tråd att han kör mest led med sin X-ride så kommer han nog lite längre...