Hur stor skilnad efter att tändningen har ställt om sig ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

På mxz tnt 09 så är ju tändninen bakställd 2 grader och efter 5h körning så ställer den fram sig 2 grader :) jag skulle vilja veta hur stor skilnad på effekten detta gör ? och på vilket sätt märks det ?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Är inte så ***** hajj på det där med tändningen men har för mig att när den är bakåtställd ska den vel funka lite på högre varv? eller är jag ute på min enhjuling igen nu?
Är vel framförallt soppa förbrukningen man borde se nånting på då den hinner förbränna soppan lite bättre på höga varvtal ist för att bara tända en del av det?.
 

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Visst kan jag utveckla det, dock ur egen erfarenhet bara.
Jag gjorde ett test där jag satte ramperna på högsta dvs 1, (jobbigast för motorn)

När jag startar skotern, går den på högsta kurvan, dvs den varvar som den ska (8000 rpm, redan efter två tre korta fullgas så är den nere och varvar endast 7700 rpm kort efter det så varvar den endast 7500 rpm.

Ho motorn har en massa styrfunktioner. dels baseras det på oktan halten och kvaliten på soppan, dels så finns det en givare som ställer ner tändkurvan pga av temperatur. Utöver detta finns det en knacksensor som lever sitt eget lilla liv också. (tikka menade på att man kunde sätta en gummi oring mellan knacksensor och topplocket för att bli av me en del av problemen, dock rekomenderade han inte det)

"Upp till 42 eller 48 grader går den på högsta kurvan, sen så tappar den runt 8 hk, efter 62 grader har du tappat mellan 10 - 15 hk." Följande har jag läst på MPerformance sida.

Hur som det är svårt att få 800 ho motorn att gå på högsta tändkurvan. Jag skall till mpeformance och bänka och justera skotern min på onsdag. Ska se vad resultaten blir mer exakt då.
 
4

426H

Jag inbillar mig att det är dålig bensin som gör att den inte kan hålla högsta tändkurvan. Man märker det genom att skotern känns slö. Om man stänger av och startar om så ställer den tillbaka till högsta kurvan och då känns skotern pigg en stund igen. Tycker v-power funkar bäst till powertek-motorn.
Lite offtopic men jag har en bil som är känslig för soppan också. Förra helgen när jag körde hem från Harsa så fick jag nån skitbensin (98 oktan) på statoil i gävle. Motorn misstände och gick knappt att köra under 2000 varv. Trode det var nåt fel på skiten, men i fredags efter jag tankat igen så var problemen borta! Har aldrig hänt med v-power.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är inte ovanligt att man får problem när man tankat 98.
Förmodligen för att det är så pass få som tankar det så det som ligger i tankarna under backen blir väll fuktskadat eller något.

Däremot som "426H" så har jag aldrig fått trubbel efter att tankat V-Power.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag inbillar mig att det är dålig bensin som gör att den inte kan hålla högsta tändkurvan.
Man märker det genom att skotern känns slö.
Om man stänger av och startar om så ställer den tillbaka till högsta kurvan och då känns skotern pigg en stund igen.
Jag tycker Shell V-power bensin ( 99 Oktan ) funkar bäst
till 800 PowerTek motorn.
Bortsett från soppan så kvarstår temperatur kommandona
som påverkar tändkurvan.

Nedan är en länk till M-performance reportage om just 800 ho pt motorn

http://www.mperformance.se/Sidor/dyno_sd_renegade-05.htm

OBS !!!!
Länken till M-performance gäller en 800 HO Power Tek motor...
Alltså INTE en vanlig 800 / 800 HO motor !


.
 
Last edited: