Visst kan jag utveckla det, dock ur egen erfarenhet bara.
Jag gjorde ett test där jag satte ramperna på högsta dvs 1, (jobbigast för motorn)
När jag startar skotern, går den på högsta kurvan, dvs den varvar som den ska (8000 rpm, redan efter två tre korta fullgas så är den nere och varvar endast 7700 rpm kort efter det så varvar den endast 7500 rpm.
Ho motorn har en massa styrfunktioner. dels baseras det på oktan halten och kvaliten på soppan, dels så finns det en givare som ställer ner tändkurvan pga av temperatur. Utöver detta finns det en knacksensor som lever sitt eget lilla liv också. (tikka menade på att man kunde sätta en gummi oring mellan knacksensor och topplocket för att bli av me en del av problemen, dock rekomenderade han inte det)
"Upp till 42 eller 48 grader går den på högsta kurvan, sen så tappar den runt 8 hk, efter 62 grader har du tappat mellan 10 - 15 hk." Följande har jag läst på MPerformance sida.
Hur som det är svårt att få 800 ho motorn att gå på högsta tändkurvan. Jag skall till mpeformance och bänka och justera skotern min på onsdag. Ska se vad resultaten blir mer exakt då.