Hur startar ni endurona?

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 22-Dec-03 kl 09:54 PM (CET)]min enduro 494-97 är ganska svårstartad. brukar först choka och prima 3 gånger, då surar den ner sig och den startar inte. chokar jag så starar den till på vaje drag men den kommer inte igång. hur startar ni era lyxar? har fattat att dom är svårstartade:)
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Hade en sån skoter innan. Prima 2 gånger om det är kallt, full choke. Är det varmare än -5, prima en gång. Den ska sen gå på choken en stund
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Dec-03 kl 04:50 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 23-Dec-03 kl 09:10 AM (CET)]tjenare lars.. jag har väl din "gammskoter"
för visst var det av dig jag köpte den?

ett superbra tips till dig grabben är att du pumpar i den 2-3ggr med primern sedan ställer choken på mittenläget.. kan ha högsta om det är riktigt kallt.
Sen till det viktigate! efter du pumpat i den dom där ggr så se till att du laddat primern med en full laddning så när skoten puttrar igång som den brukar gör (gå i typ 5sec varave att den dör) så hinner du trycka i den en primern till soppa så går den bra igen.. kan behöva att ge den en pump till men sådant märker man!

Min skoter har gått över 600mil nu och jag har fått byta nålventler i förgasarna och nu har den inte blivit lika känslig för att stå i lutning eller sura när man stått en stund när den är sådär halvjummen...
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Dec-03 kl 09:49 AM (CET)]Hej Tim, näe det är inte min skoter du köpt. Min sålde jag i höstas, den finns i Östhammar söder om gävle nu. Saknar den lite...

Förlåt att vi spårade ur tråden! Men Maxpower har helt rätt, förutom att jag tror han menar prima när han skriver choke:a
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
När ja hade bigpipen änvände jag endast primer mellan 2-4 st beronde på kyla.....choken gav inget resultat...eller jo en gång änvände jag både choke o primer men då var det ju 25 minus ute oxå...i övrigt var den väldigt lättstartad ,sällan mer än 2-3 drag så var den igång...oavsett det var 2 plus eller 15 minus....kanske skiljer sig ganska mycket på 500 o 670....men jag hade aldrig problem o få igång den
 

jeppe

Välkänd medlem
1 jan 2000
244
0
16
39
Exploren startar alltid på fullchkoe vid låg temrpratur. bara vrida nyckelen:)
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>Nä justdet, det märks ju
>genom den här tråden.

nu är det lätt startad, första rycket, felet jag gjorde var att jag inte primade riktigt så bensinen kom fram, man måste prima typ 5 gånger, sen kommer bensinen, sen 2 gånger till. sen full choke sen startar den.