Hur ställa skotern under vintern

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Brukar alltid ha skotrarna utomhus på vinter. Förra vintern tyckte jag kammarna frös fast lite för mycket för att kännas bra. Så hur förvarar man då skotern bäst under vintern? Ställa den i skuggan? Ha ett sånt där racelyft för tunneln så mattan är i luften eller ska man rent av köra in den i garaget?
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Grejen med att ha den i garaget om det nu är varmgarage är ju att all snö fastnar om du inte kör ut den någon halvtimma före du ska ut och köra vilket kan vara lite smådrygt.
jag brukar ha min ute och det första jag gör är att lyfta up mattan från marken så att den är lös när jag åker iväg, och har jag någon med mig eller någon som kör sin egen skoter så ber jag den att hålla upp mattan så att jag kan gasa runt mattan och få den fri från is och annat =)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Köp/gör ett eget skoterställ så är mattan upplyft från backen och frys int fast, sen ryck i skidorna innan du åk iväg, dom brukar också kuna fastna.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Kan du köra in den i ett varmgarage skulle då jag göra det, avtinad skoter varje gång, du kan lättare hålla koll på om något är trasigt och mycket hällsosammare för motorn än att startas helt genomkyld efter natten ute. Skulle man störa sig på att snö fastnar får man väll köra ut den en stund innan då, jag har då aldrig tyckt det varit ett problem.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
låt mattan stå på en lastpall eller liknande så fryser inte kammarna fast när vädret växlar..
gör likadant med skidorna så slipper du slita i dom också innan du sa iväg
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Hade jag varmgarage så stog den där, ska den förvaras ute så ska den stå med upplyft matta, då kan man både köra ur den mesta snön och isen när man parkerar och även snurra igång den innan man ska iväg. Sparar en hel del rem att kunna köra bort rimfrosten från variatorerna med mattan upplyft
 

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Jag har då alltid haft min skoter utomhus.
Ställer alltid upp den på en skoterlyft/skoterställ.
Före och efterkörning så brukar jag alltid rensa boggien från den värsta snön.
Sedan gasar ju ut den så mattan får rensas från snö och så det inte sitter kvar nått så det fryser under natten.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är bara jobbigt om man tar in skotern efter varje körning, blir snabbare kondens i rörliga delar och även i dämparna. har hänt många gånger att dämparna frysit bara en stund efter att man tagit ut skotern från varmgaraget men lämnade man den ute så hände det aldrig. sen är ju en skoter till för att stå ute och gå i kyla, så ser inte det som ett problem.

skaffa en skoterlyft eller så ställer du bara skotern på en jeep dunk
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Upplyft bak och övertäckt med kapell brukar jag köra, ska man ha den i varmgarage är det väl viktigt att den blir helt avtinad som någon tidigare sagt då det annars kan bli kondens på olämpliga ställen..?
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Beror kanske på att jag har ett ganska varmt garage så skotern blir helt torr varje gång men jag har aldrig råkat ut för något negativt av att ha skotern inne som frusna dämpare eller liknande. Ser bara fördelar i ta in den:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Upplyft bak och övertäckt med kapell brukar jag köra, ska man ha den i varmgarage är det väl viktigt att den blir helt avtinad som någon tidigare sagt då det annars kan bli kondens på olämpliga ställen..?
Kapell är bra grejer när man parkerar ute!
 

Ztolpzkott

Välkänd medlem
17 mar 2010
162
0
16
Umeå&Bygdsiljum
Beror kanske på att jag har ett ganska varmt garage så skotern blir helt torr varje gång men jag har aldrig råkat ut för något negativt av att ha skotern inne som frusna dämpare eller liknande. Ser bara fördelar i ta in den:)
Allt beroende på hur ofta man kör och hur bra ventilation garaget har. Men att varmstarta motorer är ju alltid en fördel.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Avfuktare är perfekt att ha i garaget då vatten som hamnar på golv osv försvinner mycket fortare. Alltid haft mina ute men under tak om jag inte skruvat i dom, dämparna på 440in frös faktiskt efter den vart in ett par timmar och sedan ut igen (hann aldrig torka riktigt).

Vad jag tycker många gör fel vid både kortare och längre uppehåll är att bara avlasta skotern bak, min boggie är då i topp när ingen sitter på så ser ingen anledning att ha den i luften förutom under sommaren och slippa fastfrusen matta då förstås. Däremot framvagn står alltid med belastning på sig och ihoptryckta dämpare, så brukar slänga under några träklossar då jag vet att maskinen kommer stå en längre tid :)
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Har alltid lyft upp skotern, både skidor och boggien innan avfärd men tror att den längre mattan och kammarna gjorde att det sög fast mer! Lutar åt skoterstöd och kapell och sen varmgarage lite då och då :)
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Kapell och mattan från backen ute. En varm skoter under kapell brukar torka upp det värsta av snö och blött (faktiskt).
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Endast kapell och lås. Den får stå på backen som den är. Brukar försöka gasa ur all snö innan jag parkerar sen är det bara lyfta loss skidorna o mattan.
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Det negativa med att ha den i varmgarage är att saker och ting rostar mycket lättare, all snö smälter och lägger sig lite här och var och sen gynnas oxidationsprocessen av högre luftfuktighet och temperatur, framförallt om det har sprutat upp saltvatten eller vägsalt på skotern. I torr och kall luft rostar det knappt någonting.

Tycker det absolut bästa är kallgarage, och jag har då aldrig haft nåt problem med att starta.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Skakar liv i en urgammal tråd:

Om man har skotern i varmgarage, behöver man då palla upp mattan så den ej har kontakt med golvet?
Samt Ponera man har sån liten platta med 4st hjul att sätta under skotermattan när man flyttar den.. Kan man ha den plattan under mattan jämt eller blir trycket för "koncentrerat" så man riskerar få skev boogie eller avbrutna kammar?
 
Last edited: