Hur spänner man fast en skoter bäst vid transport?

TE96USN

Medlem
2 nov 2004
14
0
1
Var/Hur på skotern fäster man spännbanden bäst, när man skall transportera den?
På vilket sätt bogserar man bäst? Man tar bort variatorremmen och fäster spännbandet VAR???

/Ulf
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
TE96USN skrev:
Var/Hur på skotern fäster man spännbanden bäst, när man skall transportera den?
På vilket sätt bogserar man bäst? Man tar bort variatorremmen och fäster spännbandet VAR???

/Ulf
Om man ska transportera en skoter så föredrar jag spännbågen som man sätter på fotstegen.
Annars så gäller det ju att spänna fast den i framvagnen och baktill, det måste man ta från fall till fall beroende på hur skotern ser ut.
En sak man ska tänka på är ju att allting åker framåt på en släpvagn så man får spänna därefter.

När man bogserar så tar man bort variatorremmen och kopplar bandet på styrspindlarna. enklast är ju om man tillverkar ett bogserband som ser ut som ett Y, då går det lätt att dra.
 
E

Ej medlem/Inloggad

nå jå

du spänner först i skidorna och sen längst bak på skotern så rör den inte på sig..!
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
För att bogsera så helt riktigt bort med remmen. Vid haveri, kanske växellådan har gått etc är det bra om man har med sig presenning som man ställer mattan på så glider den lätt på snön.

Jag försöker få fast skotern så att man ej drar ner fjädringen, utan spänner i styrspindlar och boggieskenor om det är möjligt. Det finns speciella anordningar för att spänna mellan skidorna och över skenorna att köpa. Dock har jag bara sett dem i amerikanska tidingar.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Enligt lag så ska skotern vara fastspänd så att det håller för skoterns vikt åt alla håll utom framåt, då det ska hålla det dubbla. det stod iaf i skoterkortsboken från SVEMO. :)
Spänn i bågen fram/framvagnen och bågen bak/dragkroken så ska du se att det löser sig. Jag har aldrig provat med en båge över dynan så det vet jag inget om. :rolleyes:
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Skotran skrev:
Enligt lag så ska skotern vara fastspänd så att det håller för skoterns vikt åt alla håll utom framåt, då det ska hålla det dubbla. det stod iaf i skoterkortsboken från SVEMO. :)
Spänn i bågen fram/framvagnen och bågen bak/dragkroken så ska du se att det löser sig. Jag har aldrig provat med en båge över dynan så det vet jag inget om. :rolleyes:
Bågen är suverän om man ska frakta bara en skoter, har man två på släpet så funkar den inge vidare.
Den är ju också ganska så simpel att göra själv.
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Det finns två tumregler som är a och o när man ska banda en skoter tycker jag.

1) Se till att spännbanden drar åt olika håll,exempelvis det främre spännbandet drar skotern framåt och det bakre drar skotern bakåt,på så sätt kan den inte fara nånstans.
Men det går lika bra att båda spännbanden drar mot mitten på släpet huvudsaken att skotern hamnar i "spänn" om ni fattar.

2) Se till att banda så högt på skotern så att inte spännbanden lyfter skotern när dom spänns. Fästpunkten på skotern måste vara ovanför lämmarna på släpet om man fäster dom på utsidan på släpet,använder man invändiga spännöglor så spelar det ingen roll.

En sån där båge som man ställer på fotstegen har jag inte testat,men det är mycket möjligt att den funkar kanon den med!
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Jag föredrar att inte dra ihop fjädringen när jag spänner fast, men det kan bero på att jag är mer van att spänna fast bilar på släpet än skotrar, och späner man en bil i karossen kan den enkelt rycka av spännbanden vid ett lite djupare gupp där man komprimerat bilen fjädrar och den återigen fjädrar ut.


Jag spänner i förta hand fast spindlarna, en rem per skida, både frammåt och bakåt, så kan bara boogien röra sig i sidled. Sedan en rem över boogien som håller fast mattan mot flaket, den behöver inte sitta lika hårt.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Båge

Dom här bågarna man ställer på fotstegen funkar otroligt bra!
Jag har bara testat en gång men då ställde vi dit bågen, spände inte alls speciellt hårt och skotern rörde sig inte en millimeter, superenkelt och superstabilt!

Måste ta och svetsa ihop en sån nångång...
 

Håkan K.

Välkänd medlem
1 jan 2005
293
0
16
På skotern
Som jag skrev tidigare...bågen tror jag mycket väl kan funka,men den är ju lite skrymmande om man jämför med ett par ihoprullade spännband.
Är dom hopfällbara eller delbara på nått sätt dom där bågarna?
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Håkan K. skrev:
Som jag skrev tidigare...bågen tror jag mycket väl kan funka,men den är ju lite skrymmande om man jämför med ett par ihoprullade spännband.
Är dom hopfällbara eller delbara på nått sätt dom där bågarna?
Jag gjorde då min i 20x40 profilrör och det skulle nog gå att göra den hopfällbar/delbar också om man tycker det är nödvändigt.
 

fjollträskers

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
håll inte på att svetsa massa tjafs det fins ett bättre system.
jag tror dom heter imexfiber dom har en spännsystem som jag tycker är helt suvären den slår helt klart spännbågen (har haft och provat båda varianterna)
skotern sitter kannon bra bak plus att den går att använda även om man ska ha två skotrar på samma släp (då krävs två satser) den kan vara svår att att få dit på riktigt gammla skotrar tackvare att mattan är så långt inne i tunneln det är den enda nackdelen med dom vad jag vet men det finns många för delar till exempel:
man slipper märken på stegen efter spännbågen(det finns till och med dom som spännt så j--la hårt så att stegen har böjts har jag hört men då är det nog fel på användaren inte på produkten).
eftersom du spänner ner mattan så kan fjädringen på skotern röra sig hur den vill utan att några band slackar och släpper.
och sist men inte minst priset. dom kostar 150-160:- (spännbågen kostar ca 750:)och då orkar man inte hålla på att svetsa och jobba när dom är så billiga. alla minna kamrater som sett och provat har köpt en sats
http://www.imexfiber.se/ (scooter attachment system)