Hur snabbt slits en skoter

Moon

Medlem
22 nov 2004
14
0
1
-
Jag undrar lite hur snabbt en skoter slits. Tex en bil kan man ju köra väldigt långt
innan den är utsliten bara man sköter den vanliga servicen. Medans min endurohoj nästan behöver totalrenoveras efter 100-150 timmar.
Alltså rent generellt vad anses som många mil för en normal skoter?
Man ser ju vissa som gått 1000mil , är dom slut då eller och kräver stora reparationer för att fortsätta fungera?

Med normal skoter menar jag en skoter mitt mellan en arbetsskoter och en racingskoter.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Beror väldigt på hur du kört med den, en gammal dam som kört en skoter 40 km/h som max, då är det ingen fara att fortsätta efter 1000 mil :) Kanske nån service, men om någon våldkört, kört som någon dåre så klart 1000mil då har den gjort sitt :)
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
Man brukar väl säga att man ska byta kedja och drev efter 5-600 mil om man ska vara seriös. Lager till drivaxeln kan vara lika att byta i samma veva. Av nån anledning är det ungefär lika långt som en TRA-variatorn går utan renovering men det börjar nog bli dags för det också. Jag renoverade variatorn i omgångar men vid kanske 700 mil var det nya fjädrar på båda.

Där vid 1-1200 mil börjar nog en massa saker behöva bytas. Axlar i boggien och sånt är förmodligen slut, lager runtom behöver nog bytas. Det behöver ju inte vara så stora saker, men om servicen inte är skött(som att byta lager i boggien etc) så kan alla smådelar tillsammans göra att det blir en hel del som behöver fixas.

BTW: Något förvånande för MC-folk kanske. Skoterfolk i gemen byter i princip aldrig kolvar om det inte har rasat. Du som är van enduro kommer nog sköta skotern bättre än de flesta är min gissning :)
 

SXViper__

Medlem
7 nov 2004
38
0
1
alfta
det beror helt på vad det är för skoter... 4-taktarna går hur långt som helst medans 2-taktare kan va slut efter 1000 mil beroende på hur man kör
 
E

Ej medlem/Inloggad

4-taktare?

Spelar väl ingen roll om takten när det gäller allt annat än rent motorslitage?
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Man kan säga så här att en 2t skoter motsvarande Rs vector eller RX1 som har gått 1000 mil utan att skruva i den något.. typ .. är en omöjlighet, de flesta sportskotrar körs ju som de ska framföras alltså hårt. Då är det inte ovanligt att motorn behöver en ordentlig översyn före 1000 mil + en massa lager lite överallt på skotern.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Man måste väl säga att den slits alltför fort.

En maskin som kan kosta upp mot 150 000 borde ju ha bättre kvalite' än att det ska börja krävas renoveringar efter bara 600 mil, men det är klart att så länge folk är villiga att köpa ändå så kommer skotertillverkarna knappast att ändra sina konstruktioner.

Drivmattor, remmar och skidor är ju saker som slits på grund av sin kontakt med marken, men allt annat borde ju hålla mycket längre än vad det gör idag.
 

DIRAVI

Välkänd medlem
21 sept 2004
467
0
16
Som jag förstått så vill *alla* ha lätta skotrar, och hoppa och plåga dem så hårt som möjligt.

När man bygger en lätt skoter så gör man oftast( altid?) chassiet i aluplåt som nitas ihop, vilket leder till en konstruktion som faktiskt tar slut av att hoppa med.

Om man istället skulle ha en svetsad rör-ram i stålrör med nitade och limmade aluplåtar skulle man få en mycket starkare och tåligare konstruktion, på bekostnad av kanske 20 kg extra.

Sen så håller i almenhet en lågtrimmad tvåtaktare som inte körs på gränsen nästan hur länge som helst.

Men skall man ha en motor som är lätt i förhållande till effektutaget måste man ha väldigt hög trimmningsgrad, och sen är det ju frågan om hur mycket kramp förarn har i tummen med. ;-) Det är enkelt att köra död på en hårt trimmad tvåtaktare på nån vecka om man vill.

Som jag förstått är även den största orsaken till att skoteråkarna hänger kvar vid tvåtakt att fyrtaktarna väger nåt kg extra.


Men jämför gärna med en ockelbo från 72 som gått ett par tusen mil med timmersläp baki, den är oftast varken sönderhoppad eller övervarvad.

Motorn i min RXL skall enligt obekräftade källor väga 68 kg, det är en 650cctrippel på 100-115 hkr.

En MC Yamaha R1-motor väger 65kg, inklusive växellåda. Det är en 1000 fyrcylindrig fyrtaktare på 153 hkr. besläktad med Yamahas skotermotor.

Jag vet inte vad skotermotorn väger.
 
L

Linnnkee

jasså

Moon skrev:
Jag undrar lite hur snabbt en skoter slits. Tex en bil kan man ju köra väldigt långt
innan den är utsliten bara man sköter den vanliga servicen. Medans min endurohoj nästan behöver totalrenoveras efter 100-150 timmar.
Alltså rent generellt vad anses som många mil för en normal skoter?
Man ser ju vissa som gått 1000mil , är dom slut då eller och kräver stora reparationer för att fortsätta fungera?

Med normal skoter menar jag en skoter mitt mellan en arbetsskoter och en racingskoter.

Jag har då en ss440 å den har rasat en gång, den har gått c:a 2000 mil.
Sen jag tog över den efter mina bröder så är de väll lite våldat med den men jag har nästan aldrig problem..har byggt om min..med hopp dyna styrhöjare åsånt..de är yamaha som håller ..köp en sån,,då kan du *****rt köra miljardes mil
 

Lowgrein

Medlem
17 feb 2008
26
0
1
Sollefteå
En kompis plockade upp sin edge 800 motor som gått över 1000 mil, och den var som ny, så ja tror 2-taktarna håller bra ändå

Men sen högvarvsmotorerna som 440, håller ju såklart värdelöst...