Hur slipa variatorvikter?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Om jag skulle vilja plocka bort något gram från variatorvikterna utan att ändra profilen, slipar man från sidorna då?
Jag har nämligen justerbara vikter, SLP magnum force, som jag skulle vilja plocka bort något gram ifrån, eftersom de är i tyngsta laget även oviktade (65g). De funkar jättebra att köra tomma men då har jag ingen marginal att vikta ner beroende på höjd eller före.

Jag jämförde en 10-66 och 10-68 och enda skillnaden jag kunde se var bredden på själva vikten. Eller har ni andra förslag?

 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
16 axys 163", 3". Kom över de justerbara vikterna och tänkte prova, annars kör jag 10-68. Den håller varven med 10-68 men skulle kanske vilja ligga ändå lite högre i varv.

Bestyckad med PRO RIDE helix och svart-silver i sekundären och grön(?) primärfjäder, så det är nog inget större fel på setupen.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det var lite det jag tänkte på. Magnumvikten såg inte ut att ha så annorlunda fördelning av vikten.
Men vill du bara ha den lättare så ta på sidorna.Helst utan att plocka bort ytan mot rullarna.
 
Reactions: widetrak

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Det var lite det jag tänkte på. Magnumvikten såg inte ut att ha så annorlunda fördelning av vikten.
Men vill du bara ha den lättare så ta på sidorna.Helst utan att plocka bort ytan mot rullarna.
Bra förslag, tänkte först bara planslipa sidorna men det låter vettigt att spara ytan mot rullarna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Borde väl gå bra att fasa de raka kanterna på undersidan rätt mycket utan att komma in till hålet. Känns som att det borde vara enklast att få jämnt över längden.
 
Reactions: widetrak

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Borde väl gå bra att fasa de raka kanterna på undersidan rätt mycket utan att komma in till hålet. Känns som att det borde vara enklast att få jämnt över längden.
Också ett bra förslag, borde gå rätt snabbt att verka av nåt gram så.
 
Last edited: