Hur ska remmen ligga i sekundären?

Perro_b

Medlem
1 nov 2007
22
0
1
Tog och gjorde ren min sekundär för ett tag sen. Kollade inte var remmen låg innan jag tog isär den, men nu ligger den ungefär 3-4mm under kanten på variatorskivorna, är det rätt? (ny och fräch rem) Och om man legat och kört efter väg ett tag och sen ska ut i snön känns den väldigt slö. Men om jag stannar till helt och sen trycker på skjuter den på väldigt bra. Ligger remmen fel kanske?
 
Jag är inte fullt ut säker , men iaf som jag ha det på min skoter så ligger den några MM ovanför kanten, och skotern känns helt OK rapp och så. Sen om det ska vara så på din skoter kan jag inte svara säkert på.:)

Mvh Andreas
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
1mm över och som minst 0.5 under kanten står det i min instruktionsbok till vectorn har jag för mig
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Det kan nog variera men oftast ska den ju ligga så högt som möjligt för att man verkligen ska starta på "lägsta växeln"...dock så hade jag en Enduro 500 -99 förra vintern som for iväg av sig självt när jag justerade upp remmen lite över kanten...jag kollade dock aldrig att den remmen hade rätt längd...
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Hur ställer man in detta på en TRA 3?

De är väl en sån sekundär på en -03?
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
runt centrumbulten i sekundären finns det 3 st gängor med mutter på som går in i variatorn. ta först en 10a's nyckel och lossa muttrarna. Sedan tar du en insexnyckel och justerar lika mycket på varje skruv åt gången tills du får önskad remhöjd. Skruva sedan åt muttrarna.

edit: palla gärna upp skotern där bak så du kan starta och gasa lite så remmen åker till sig i förhållande hur du justerat variatorn. Annars kan det hända att du justerar och tror att det blir bra, men sen när du varit ute o kört ocfh kommer hem igen så ligger remmen kanske för mycket ovanför/under kanten.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Tackar!!

Då vet jag syftet med dom skruvarna oxå, de här ska kollas upp så de blir bra.