Hur ska jag köra in min 440 ?

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Hej.. Var och köpte mej en jag 440 för ca 2 veckor sen... Den gick bra ett tag men sen hörde jag att den började gå på en cylinder. Men jag körde och trodde de skulle fixa sej men det gjorde det inte.:mad: Jag lånade en kompmätare dagen efter och då visade det sej att det var 9 kilo på högra och 2,5 på den vänstra:(

Jag ringde till killen som jag köpt skoter av och han kom och hämtade den.

Han bytte båda cylindrarna och båda kolvarna osv... Gratis såklart !
Men nu när det är nya kolvar å så sa han att jag ska köra in den Noga ?

Hur ska man köra in en sådan skoter ? har alldrig gjort de. Ska man köra på samma gas eller olika gaslägen? Allt välkommnas !
Kan även säga att den var Grymt hårdstartade före det.. Drog minst 30 ggr Per start...

Mvh /Tommy
 
Last edited:

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Otroligt viktigt att du låter blir varm innan du börja på å gasa. Låt den stå på tomgång ett tag, sen kör du lugnt. Efter nån kilometer kan du gasa på. Undvik fullgas och att den går tungt.
 

J.Nilsson

Välkänd medlem
9 mar 2007
144
0
6
boden
tycker inte att du ska låta den gå på tomgång nå vidare längre stunder.

kör som vanligt, kör inte i djup ospårad snö, och ligg inte och fiskör efter led hur länge som helst, dvs kör som vanligt, lite gas skadar inte, snarare tvärt om, enda du verkligen ska tänka på är det som tidigare skrivit, undvik för all del fullgasrepor som är av någon längd... låt kolvarna sätta sig ordentligt i cylindrarna, och kolvringarna nöta in sig så det tätar ordentligt.

kör in skotern 20 - 40mil sen är det bara att ge gärnet igen ;)... på 440is får man väl byta kolvar varje säsong iaf så ;)
 

SMiT

Aktiv medlem
9 okt 2004
62
0
6
JmK
Jo de var snällt men jag tycker det är självklart att han skulle fixa skotern när den inte var hel när jag köpte den !... :)
Tycker du de är lika självklart om du själv hade sålt en som fungerade när du sålde den och som sen hade dålig komp? :rolleyes:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jo de var snällt men jag tycker det är självklart att han skulle fixa skotern när den inte var hel när jag köpte den !... :)
Du skrev ju att den gick bra ett tag och sen började gå dåligt. Är ju lite svårt att förutse kanske, alltså var han snällare än genomsnittet.
 

LOCAL-RIDER

Välkänd medlem
29 okt 2006
210
0
16
LAPPLAND
den ska iskasdirekt kör så inni helvete nya makiner ska piskas dom ska ha stryk direkt men dom nya ställer typ om tändningen efter 50mil och går dåligt gjör dom och drar soppa jag köpte polaris 650 från 89-92 och dom piskade jag direkt då går dom bäst om dom får stryk:D