Hur ska elen kopplas? Powder Extreme -97 m. elstart

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hej på er!

Köpte i våras en Powder med elstart som inte var i bruk pga. defekt batteri, köpte då ett nytt batteri å kopplade på => elstarten funka! Dock inte den elektriska tankmätaren.

Nu har jag haft lös batterihållaren och under denna sitter det "något" - laddningsrelä kanske?
Den har 4 anslutningar. Två grova, + från batteriet och + vidare till startmotorn.
Sen två andra, varav den ena är kopplad på en av de grova, via en "kabelsko-ring" och till en av de mindre. Vart ska denna kabelsko sitta tro? Av storleken att dömma verkar den passa fint på en batteripol men vilken?
Använde aldrig denna i våras, såg den helt enkelt inte då den låg instoppad under hållaren.

Tacksam för alla tips!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
ta en multimeter och mät om den är jordansluten, allså via kabeln till gods. tex motorblocket. Annars kan du ju försöka läsa på den andra anslutningspunkten, det brukar ofta vara något slags tecken där. tex. (+) (-)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jag fattar ändå inte riktigt...har ritat ett eget schema över hur det ser ut i min maskin...någon som vet vart kabelskon ska sitta??
 

Attachments

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Jag ska gå ut i garaget under dagen och kolla på min maskin (EXT Triple Touring -98) , tror att vi har samma elsystem, så jag återkommer....

Har nu varit ut och kollat men det är så j-vla trångt så det är omöjligt att se kablarna utan att skruva lös massa saker och det har jag inte tid med just nu.
 
Last edited:

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Jo vet att det är trångt, min har batteriet utanför kedjehuset och för att komma åt kablarna bra så måste man plocka ur batteriet sedan lossa två skruvar i bakkant ovanför fotholken samt en i framkant, mot samma fäste som slutburken.

Du får väldigt gärna kolla hur det ser ut på din maskin om du har möjlighet! Kanske du gör det i samband med oljebyte? Då ska väl liks batterihållaren väck om man vill lyfta på locket och inspektera inkråmet... :)
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur har det gått, ankaon1?

Jag har provat hålla lösa kabelskon mot minus på batteriet både med motor på och endast tändning på men märker ingen skillnad när den är kopplad eller ej.

Jag har en elektrisk tankmätare på skoter som ej fungerade vid köp. Hittade en säkringshållare med trasig säkring på en kabel till den (gul), den är bytt men den funkar ändå inte som den ska. Har jag särkringen där så slår mätaren dikt mot tom tank trots att den är full (den går alltså tillbaka längre än nollan/utgångsläget) men bakgrundsbelysningen funkar. Tar jag bort säkringen så slocknar belysningen och mätaren rör sig inte alls.
Tips någon?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Här får ni ett litet filmklipp på hur tankmätaren beter sig!

Någon som kan komma med lite kvalificerade gissningar nu tro?
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Jag misstänker att du har fel på givaren i tanken, antagligen kortsluter den så därför får du fullt utslag när du stoppar i säkringen. Skulle tro att det sitter en vanlig rörgivare i tanken som ändrar motstånd beroende på hur mkt soppa som är i tanken. Kolla upp givaren, dom vi har på jobbet är mellan 0-72 ohm (0 vid full tank) Dom är ju inte till skotrar dock, utan lösa eftermarknadsgivare som man kan montera i vilken tank som helst.