Hur ofta byter ni variatorrem?

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
Hej!

Jag undrar hur ofta man ska byta variatorrem? Jag har bytt rem ungefär en gång per år på min gamla PZ:a från 1988. Kan man förvänta sig att byta lika ofta på en Lynx Enduro från 2003?

Håller remmarna längre om man kör med t ex Ultimax 2 eller Ultimax 3. Vem tillverkar bästa remmen - vill byta så sällan som möjligt...

Ha det! :)
 

Matsa741

Semi PRO sledder
28 dec 2006
48
0
0
Kiruna
Jag kör tills den börgar slira ca:1 gång om året.
Jag skulle tro att bästa remmen köper man original från åf.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag brukar byta när remmen börjar bli sliten och jag märker att skotern inte går som vanligt (lite svårt att förklara, men ändå...), risken som finns med att köra tills den går av är ju som sagt att den förstör nått annat. Jag har haft remmar som havererat och slitit av hasíghetsmätarvajer och rivit upp buken :eek: När det gäller det sistnämda så var det en bombardier originalrem.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
När du köper en ny rem kan du kolla vad du har för Topfart.... toppar maskinen 130 vid ny rem så bytt när du inte får den över 110 längre.

Om du käner vibrationer i maskinen ska du bytta rem (ganska givet men i alla fall).
Det är alldelens för lätt att man vid fastkörningar slirar midja på remen och sedan riskerar sprickor och glapp i variatron vid högre hastiheter.

Yterligare saker att hålla koll på är när maskinen "växlar" käns maskinen bli trötare vid växlarna..... lite som att hoppa över 2:an växel på en bil och gå direkt till 3:an så kan det vara ett tecken på att remen är sliten.

är man pedant så kan man mäta up remen när den är ny och byta när den har slitits ner 20 % eller så.

Vid alla former av synliga skader så bör man bytta rem eller i alla fall titta över så man har med en reserv :)
Som det skrivits över så kan en brusten rem bli jävligt dyrt och i vissa fall smärtsamma.

Slutledning är att vänta till att remen går av är en mycket, mycket dålig ide då det för det första betyder risk för maskin och mäniskar samt att man dom sista 30 milen har väldigt dålig prestanda ur maskinen.



Sedan till frågan om märke så kan jag tyvär inte ge några raka svar men jag brukar se till o köpa mina remar hos en "stor" butik där det är högt flöde på remar så man inte få en som legat på hyllan i 3 år och blivit stenhård.

Remen på en skoter är som däck på en en bil.... fast den ser bra ut så kan den vara rena skiten då den har tork lite och blivit stel och möjligen har ett veck på sig.

Så när sommaren komer så plocka av remmen och ta ner den i ett mörkt o svalt rum i källaren om du har möjlighet... när vintern sedan kommer så tvätta av den lite lätt med T-sprit eller liknande... inte för mycket utan bara så ytan på remen blir ren och mjuk. (finns säkert 15 pers som skriker rakt ut nu att jag är dum i skallen :D )
Tväta även variatorerna med.
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Brukar stå i instruktionsboken också vad bredden skall vara på remmen för att man skall byta. Nyskick på min är det 33mm och bör bytas vid 30mm. Har inte kollat nu, men kände på remmen idag och den var inte pissljummen som den ska vara utan kunde nästa förorsaka 1:a gradens brännskada på fingret ;)
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Brukar stå i instruktionsboken också vad bredden skall vara på remmen för att man skall byta. Nyskick på min är det 33mm och bör bytas vid 30mm. Har inte kollat nu, men kände på remmen idag och den var inte pissljummen som den ska vara utan kunde nästa förorsaka 1:a gradens brännskada på fingret ;)
Så är min rem efter varje körnig, kan nästan steka ägg på primären. Men kör man hårt så kör man ;D Tänker köpa såna där lufthålskitt till vänster kåpa då jag tappar ca 2-600rpm pgaav att den blir så förbannat varm.
 
E

ejwbegysv

Byter rem ca var 50:e mil efter att den börjar tråda sig eller går av.. Var förr i tiden som man behövde bry sig om bredden hehe... Hinnar aldrig ha dom så länge nuförtiden.. Värme är remmens värsta fiende...

Jag kör Ultimax 3 som är minst lika bra som BRPs värsta remmar och ett par hundralappar billigare...
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Byta rem var 50:e mil??????????? Då får man ju byta 3-4 gånger i månaden, det tycker jag låter väldigt överdrivet det är min mening, remmarna kostar ju ca:900 svenska riksdaler, om man har råd då ska man göra det.
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
jag har kört långt över 400mil med min elan 250 och inte bytt rem/stift den förbrukar inget den e blilig i drift...men jag säger som dom andra s äger kör tills den går av
 
E

ejwbegysv

Byta rem var 50:e mil??????????? Då får man ju byta 3-4 gånger i månaden, det tycker jag låter väldigt överdrivet det är min mening, remmarna kostar ju ca:900 svenska riksdaler, om man har råd då ska man göra det.
Skulle säkert kunna köra 1000mil ledkörning på en remm.. men så kör vi inte i Gördalen :)
 
R

Robin

Det räcker ju med att byta rem så fort den ser för sliten ut för att vara i kördugligt skick.
Och altid komma ihåg att ta med en extra rem.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Farsan körde en vinter i renskogen med sin tundra 2 -96, så nu den här vintern skulle jag testa den så drog den ju inte så bra i starten o hakka lite dådå:rolleyes: ....remmen var ca en halv cm för smal :D så det förklarar ju saken:)

Brorsan som har en edge x 600 -02 har kört med samma rem sen skotern var ny och den har gått ca 5-600 mil nu:)
 

enduro olle

Medlem
24 jan 2007
16
0
1
töva
det är väldigt bra om tar de lungt "kör in" remmen när den är ny ca:3-5 mil men jag har kört med min rem nu 300 mil den börjar bli sliten troligtvis för att jag inte tog det lungt i början så jag borde juh byta men oftast så köra jag med remmen 4-500 mil//olle
 

RacerPhazer

Aktiv medlem
3 nov 2005
82
0
6
Stockholm
...Brorsan som har en edge x 600 -02 har kört med samma rem sen skotern var ny och den har gått ca 5-600 mil nu:)

5-600 mil med SAMMA REM? Det låter ju helt otroligt! Jag har köpt Ultimax remmar men de har ändå bara hållit i ca 100 mil innan de blivit för smala.

Tack ändå för alla inlägg :) . Jag ska mäta upp remmen nu när jag köpt en ny bombardierrem.
 

rotax 4-life

Välkänd medlem
10 jan 2006
374
0
16
Byter när den är sliten max 1-2 ggr per år.

Kör på orginal remmarna nu men när den sista går så blir det å testa ultimax 3.