hur mycket ska motorn varva ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Motorn i min tnt varvar runt 8000rpm på 3/4 gas är det lagom ? Denna motorn ska väl ge max effekt på 8000rpm ? ska den inte varva 8000rpm på fullgas då ? nu menar jag när man kör !jag kanske borde sänka topvarvet genom att vrida tbx bultarna på primären 2steg ?

B

Biosteel

ganska ointressant på 3/4 gas. vad varvar den med full gas ?

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Men du må ju gasa fullt.. för att se vad den varvar då. Varför har du inte gasat fullt än? Även när du kör in motor måste du maxa den liksom.

Du ska köra skotern som du vill att den ska gå senare... dock ska du inte ut på nån sjö o maxa nån längre stund. samma gäller att du inte ska hålla samma varv hela tiden oavsett varv.

4

426H

Vad menar du med det IamFredrik ?
Kanske att du haft skotern några veckor, startat trådar där du skriver att den rockar osv men inte ens hållt full gas? Det är ju det första man gör när man hämtar ut en ny skoter. :D

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hehe !:laugh: jo det är ju sant ! men jag är ganska grön när det gäller skoteråkning så jag tar det lite lungt så här i början :) Men jag lär väl dra på mer när jag blir varm i kläderna så att säja hehe!:D

B

Biosteel

inte för att jag skulle köpa en tnt xp om jag vore grön på skotrar men alla e vi olika :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Varför inte ? den är ju väldigt lätt körd och smidig ! sen den väger ju ingentig så den är lätt att manövrera och svår att köra fast med :) Jag tycker den passar mig perfa iaf :) men som sagt vi är alla olika !

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Menar bara att man måste ju hålla fullt för att kunna göra en diagnos!

Du behöver ju inte varva ut skotern för de, dra på bara fullt å se vad den varvar, varvar den över 8100 varv så ställ ner ifrån 3 till 2

/F

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
om man har resurserna så är det säkert en bra första skoter.

känns lite: "ja skoter kan ju vara roligt, vi köper en för 120 k."

tror dom flesta är avundsjuka eftersom du fått en xp som "nybörjar" skoter.

bl.a jag (A) :)