hur mycket kan man hona nikasil?

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
För att ta bort en blank eller glaserad yta räcker det med 0,005mm.
Synliga eller kännbara repor går inte att hona bort, Nicasil beläggningen är för tunn.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
hur tjock är nicasil beläggningen?
är det aluminum bas eller stål bas i fodret under nicasilen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Nicasilen är ett keramiskt skikt som lagts direkt på aluminiumet under. Fördelen/en av fördelarna är att den har snudd på identisk värmeutvidgning som Aluminium så i teorin ska kolv och foder expandera lika mycket, och lika fort, av värmen....
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
okej, har honat skiten nu blev rätt bra och strykit på saltsyra igen och får ingen reaktion så uppenbarligen är ju då nikasilen kvar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Man ska hellst inte horna med vanlig klosshorn ,,Typ treklo alla biltema eller andra. Horna nikasilcylle är inte så noga igentligen då det ändå inte tar något med hornverktyg. Tokkör man med klosshornare tunnar man bara ut nikken och gör den ojämn så man förstör mer än gör nytta. Då är det bättre att slipa tvärsgående med vanlig 400 våtslip papper och med tassarna

Verstäder/firmor som är insatt i vilka hornare man ska ha (inte många) kör med kulhornare som består av skottsplachkulor som innehåller aluminiumoxid och rätt dim på hornaren!!
viktigast av allt är att köpa en kulhornare som inte går in i portarna. DVS man köper en horn som är så lite över sitt borr som möjligt så man inte slår sönder nikasilen vid portarna.

Dessa hornare får man tag i för runt 200-400kr utomlans ivf.
Köp från denna firma och leta åt en som ligger så när ert borr som möjligt (strax över) 320 korn är lämpligt.
http://www.enginehones.com/niapho.html

Saltsyra är ju kanonbra men vart kan man köpasaltsyra i dag?
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
köper saltsyra på lokala färgaffärn den är ju bara 30% så tar ju ett stund och 14 ljusår innan det händer nånting men vafan de är fortfarande sommar typ
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Våran lokala färghandlare påstår att han måste ta hem 12L åt gången ha ha då måste jag vänta till alla motorer i hela kramfors rasat.

Finns det ingen snubbe här på forumet som har tillgång till starkare saltsyra?

För 10-15 år seedan travade man bara in på appoteket och köpte stark saltsyra men det tycks tillhöra historien.

Labbråttor sökes som kan smuggla undan starkare doningar ,,behöver även fossforsyra som är stark (rostlagning)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
haha vilket skit snack dom kan ta hem i 1L flaskor kostar 50lappen
Ja det är bara en ren slöhet av den affären nog F.... kan dom ta hem 1l alltid.

Men nu har det löst sig alldeles för bra he he. Jag har fått tillgång till 200L fat med 37% saltsyra av en vänlig själ som såg mina bekymmer och ringde upp mig och erbjöd typ 200L :wof: (tack)

Men jag har evnt också fått tag på helvetes stark saltsyra som är så stark att den knappt flyter:becky:

Jag kommer nog fräta bort hela skotern tillslut:cheesy:
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Saltsyra är en gas HCl som är löst i vatten. det verkar som att det inte går att lösa mer än ca 38-39%.
Som sagt, var försiktig med att hona niacasilen... den är hård men tunn.