Hur mycke 2-T olja

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
den ska dra 2 % (en deciliter olja på fem liter bensin) och om man är osäker så kan det vara en fördel att tömma oljebehållaren och blanda i tanken.
 

Ranchn

Välkänd medlem
22 feb 2005
372
0
16
Holmsund / Hällnäs
Tack. Svågerns skoter drar mellan 6-7% Alltså hela oljetanken på en besintank. Drygt 3 liter 2-T olja på drygt 40 liter bensin.


Finns det någon justeringsmöjlighet?

den ska dra 2 % (en deciliter olja på fem liter bensin) och om man är osäker så kan det vara en fördel att tömma oljebehållaren och blanda i tanken.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Japp om du tittar ner förbi oljebehålaren så borde du se oljepumpen.

på den siter det en axel men jag kan tyvär inte guida dig mer på hur du ska vrida på den då jag alldrig mecka i en venture men det borde stå i manualen.

http://216.37.204.206/xtremepowersports/Yamaha_OEM/YamahaSnow.asp?Type=13&A=199&B=2

Det här är sprägskissen på oljepumpen, säger inte mycket men whiren som går ner till axeln komer från gasen och när du håller ful gas så ska flärpen på baksidan axeln stå mellan pigarna..... hoppas du förstår hur jag menar.
Om den står där så är risken att pumpen börjar bli sliten och då kan det var dax o tänka över o skrota den och blanda i tanken eller skicka den på reparation.
För har han otur så kan ju pumpen få för sig o göra tvärsom och ge för lite olja och då blir det dyrt.




Hoppas du förstår hur jag menar annars kanske någon kan rätta mig eller förklara lite bätre.... Ord är inte min starka sida :)