Så om du köper en maskin med listpris på 150kkr räknar du att bara betala runt 120kkr? Bra prutat måste jag säga.Det beror på dig själv, om du skall byta in en skoter, om det är en lagermodell eller beställningsvara osv.
Skall du köpa till extrautrustning som du kan pruta in i priset osv.
Om det är en attraktiv modell som handlaren vet att han kommer att få såld, då blir det inte så många procent i rabatt t.ex.
Jag skulle själv inte ge mig förrän jag fått ner priset 15-20%.
Om du kan gå in till en handlare och få ut en aktuell årsmodell på hösten för 20% billigare än listpris så ska jag faskien leja dig nästa gång jag ska ha en ny skoter, vad sägs om 5000kr i handen till dig blir ju en bra affär för båda...!Det beror på dig själv, om du skall byta in en skoter, om det är en lagermodell eller beställningsvara osv.
Skall du köpa till extrautrustning som du kan pruta in i priset osv.
Om det är en attraktiv modell som handlaren vet att han kommer att få såld, då blir det inte så många procent i rabatt t.ex.
Jag skulle själv inte ge mig förrän jag fått ner priset 15-20%.
Ta inte i så du spricker nu! Vad jag kunde läsa i statistiken för fjolåret så har Polaris sålt 160 st fler maskiner än Yamaha i Sverige (1604 Polaris, 1444 Yamaha).Om du kan gå in till en handlare och få ut en aktuell årsmodell på hösten för 20% billigare än listpris så ska jag faskien leja dig nästa gång jag ska ha en ny skoter, vad sägs om 5000kr i handen till dig blir ju en bra affär för båda...!
Men nu kanske det var en yamaha du syftade på? Då kanske det är enklare bara för att få någon maskin såld överhuvudtaget för att komma upp i någon vettig rabattsats för handlaren...
Nu var det ingen touring eller arbetsmaskin jag syftade på. Utan mer lössnömaskiner och där går det väll allt lite trögt för yamaha, ungefär som det går för polaris och touring och arbetsmaskiner. Är nog därför brp har så stort övertag då dom har lämpliga maskiner i alla segment och alla längder. Nu nu nämner vi ju inte arctic, men finns dom kvar i statistiken?Ta inte i så du spricker nu! Vad jag kunde läsa i statistiken för fjolåret så har Polaris sålt 160 st fler maskiner än Yamaha i Sverige (1604 Polaris, 1444 Yamaha).
BRP verkar gå som tåget, 5474 st maskiner ute av Ski-doo/Lynx.
Yamaha har sin största del i "crossover" med 610 maskiner mot Polaris 354.Nu var det ingen touring eller arbetsmaskin jag syftade på. Utan mer lössnömaskiner och där går det väll allt lite trögt för yamaha, ungefär som det går för polaris och touring och arbetsmaskiner. Är nog därför brp har så stort övertag då dom har lämpliga maskiner i alla segment och alla längder. Nu nu nämner vi ju inte arctic, men finns dom kvar i statistiken?
Men nu räknar väll yamaha in ganska många av sina maskiner som crossovers. Sen arctics problem är väll inte maskinerna isig utan att man inte har någon seriös importör/GA i Sverige.Yamaha har sin största del i "crossover" med 610 maskiner mot Polaris 354.
Touring är det så lite maskiner totalt så det är försumbart, 64 maskiner yamaha, 30 st polaris.
Arbete skiljer det lite mer. 562 st yamaha och 268 st polaris
Arctic har sålt 944 maskiner totalt alla kategorier. Lite konstigt ändå att det fortfarande lever kvar att "turtles-bob" inte är nåt att ha. Det är bra och robusta maskiner tycker då jag.
Ja exakt vilka maskiner som räknas till crossovers etc. är ju förstås svårt att veta.... allt är ju i betraktarens öga vilken maskin som platsar i vilken kategori enligt denne.Men nu räknar väll yamaha in ganska många av sina maskiner som crossovers. Sen arctics problem är väll inte maskinerna isig utan att man inte har någon seriös importör/GA i Sverige.
Om man betalar 15-20% lägre pris än vad som står på prislapparna, hur mycket har man prutat då?Lustigt sätt att räkna, men det är klart. Är kunden nöjd med bruttodelar, och åf få pruta med netto delar, så verkar ju procenten bra