Hur många mil ska man köra innan oljan e borta ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
yc tyckte att jag skulle köra 20mil innan dom monterar turbon pga att det är nån seg konserveringsolja i motorn ? Den är ny så det är väl ån olja som skyddar mot rost.

Borde man inte kunna byta olja direkt och låta motorn stå och gå på tomgång en stund såatt den kletiga oljan sköljsbort ?

Konserveringsoljan var tydligen inte bra för turbon?

20mil är långt tycker jag som kanske kör 40-70mil/vinter :(

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Bara montera turbo direkt å byta olja då de dags. Är många som gör så.
Vet inte vart du har hört att de inte ska gå?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Dom avrådde mig från att köra med konserveringsoljan med turbon monterad på yc-i östersund då oljan inte var bra för turbon

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Konserveringsolja? Dom måste mena nått som sprejas i motorn eller på vissa delar vid fabriken. Det borde ju försvinna när dom kör maskin på tomgång i 20min vid leverans sevice.
Montera direkt! Dom kanske har mycket att göra på yc och tycker att det passar bättre när du kört 20mil?

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Helt säkert bara smälla dit turbon direkt... vi levererar ändå mellan 20-30 turbos per år och mer än hälften är på nya montange.. MEN första servicen skall du göra lite tidigare än 80mil tycker jag iaf ca 40-50mil

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag monterade direkt från fabriksny, bytte olja/filter första gången efter 20 mil och sedan en gång/säsong.
Om det vore ett problem med att turboaggregaten rasade skulle det garanterat ha uppmärksammats tidigare med tanke på att RX1an turbokonverterats i snart tio år.

Du kanske ska ta vad YC i Ösd säger med -inte en nypa-, utan snarare en hink salt-tycker dom verkar ha många ideer som inte stämmer överrens med övriga världen.

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ojlan byter dom ju ändå då dom monterar.

sen så tror jag att twister aldrig kommer att köpa turbo

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
ojlan byter dom ju ändå då dom monterar.

sen så tror jag att twister aldrig kommer att köpa turbo
Hej !

Både x-ride och turbon är köpt !
Fast turbon är inte monterad ännu då yc inte fått den leverad ännu men den ska komma nu under november var det sagt !

Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp en bild på mig och skotern när jag får hem den och turbon är monterad ! :O)
Jag kan mycket väl förstå att ni är misstänksamma då jag genom åren har snackat mycket om att
skaffa nytro med turbo och sen blev det aldrig av !! :)

Men nu i år så tänkte jag att nu Ska jag fan ha en nytro med turbo och så blev det !

Last edited:

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola
Pics or it didn`t happend.. har du fått turbon än.. alla som jag vet av som köpt nytt och med turbo har monterat den direkt och det har inte varit några problem. varför tror du att dom lämnar full garanti med 180 kittet annars