Hur många mil ska man köra in motorn?

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena, jag har nyss totalrenoverad min skoter motor och hur många mil ska man köra in motorn, ochhur ska man köra in motorn? Jag har hört från fiskörning till gasa som du vill men håll dig under 75% fullgas.
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Beror lite på vad det är för motor, är det en nyare 440 så kör in den typ 3 mil sen bju på som fan, dom går som bäst då, men annars en 20 mil borde räcka beroende på motor..
 

Sundin82

Välkänd medlem
1 okt 2004
250
0
16
Östersund
2-3 tankar bensin, Olika varv på motorn gå från inget till 70% varierar ganska ofta Kör absolute inte på samma varvtal någre längre sträka då kan motorn ta skada och bli väldigt slö i framtiden
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tjena igen, jag har en indy 650. Så runt 20 mil ska räcka, skönt för jag trodde närmare 100 mil :p
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Haha nu har man fått några olika svar :cool: tror på någon mil lite lugnare körning iaf
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Starta skotern och låt den bli riktigt varm. Håll den bara vid liv på lagomt mycket varv just då du startat den, när den börjat få upp lite temp kan du köra på varierande gas någon mil, akta dig för fullgasrepor. Dock är det ingen fara att gasa fullt en kortare tid, varför skulle det vara någon fara? Bara att köra som vanligt men akta sig för fullgasrepor den första tiden...
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag provade starta igång bettan i veckan å den smattrade väääldigt fint nu efter omborrning nya kolvar osv åsså vart det ju tungt å dra igång bettan, gissar på att jag hade 0.5bar i komp tidigare :eek: Jag kastade i några droppar olja direkt i bensinen oxå, så nu är man sugen så in i HEL..TE på köra! Åsså finns det typ 1cm snö :(

Så summan av detta är att jag ska köra som vanligt men inte bara fullgasa några längre sträckor plus att inte hålla jämn gas heller någon längre sträcka. Tackar för tipsen nu väntar man bara in snön..jo farsan min var upp till Arvidsjaur å han sa att det kanske är 15cm snö iaf..några veckor till å sen :D
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
som skotermannen sa,

har funderat lite grann uti det där, om man kör in den på låga varv så borde väl motorn bli ännu känsligare för höga varv senare? eller bara jag som är i tröttmössan nu?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nu har jag kört drygt 2-3mil och det vart inte lugn körning körde ganska varierande och låg aldrig på fullgas länge.. å jisses va mycket bätte den går nu :)
 

birdie

Aktiv medlem
15 dec 2005
92
0
6
35
bredviken
Hellboy skrev:
Nu har jag kört drygt 2-3mil och det vart inte lugn körning körde ganska varierande och låg aldrig på fullgas länge.. å jisses va mycket bätte den går nu :)
skönt att höra :D
 
15 jul 2005
24
0
1
kiruna
hej..när du ska köra inte skoter så ska du ta det ***** försiktigt dom första 25 milen..sen vid 50mil så börjar skotern vara inkörd.då kan du börja me acclationer och grejjer.men kör försäkerhets skull max 70Km/h tills du kommer till 60mil.efter renovering!..

Mvh //micke
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Efter jag läste den här länken så funderade jag om helt och hållet. En motor ska inte köras in lungt, för då kommer den att gå dåligt efter inkörning. Den man ska helst undvika är att ligga å puttra med jämn gas. Så om det är någon som kan ge mig bättre förklaring hur en motor funkar vid inkörning än det som står i länken så tror jag på det :) Nu menar jag inte att man ska fullgasa hela tiden.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Verkar ju vetigt att köra in den som det står i länken:) "What's the best way to break-in a new engine?? The Short Answer: Run it Hard !" Det gillar jag:D


Hellboy skrev:
Efter jag läste den här länken så funderade jag om helt och hållet. En motor ska inte köras in lungt, för då kommer den att gå dåligt efter inkörning. Den man ska helst undvika är att ligga å puttra med jämn gas. Så om det är någon som kan ge mig bättre förklaring hur en motor funkar vid inkörning än det som står i länken så tror jag på det :) Nu menar jag inte att man ska fullgasa hela tiden.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Vadå väcka en gammal tråd? :p Aja men de jag alltid har lärt mig är att man inte ska hålla jämn gas.. man ska ligga på mkt olika varv. och man ska ju aldrig köra full gas över en sjö ;>
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hehehe

Förra säsongen körde jag in den som sagt, nu hann jag köra minst 200mil och den går hur fint som helst och jag körde in den ganska varierande, aldrig länga fullgasrepor och aldrig jämn gas på längre sträckor och det funkade fin fint. Efter renoveringen var det som att få tillbaka 100hk :D