Hur många mil brukar boggielagerna hålla?

Dowax

Medlem
21 feb 2010
14
0
1
Vindeln
Kollade boggien och i stort sätt alla lager är dåliga vissa är rent skrot.
Skotern har gått 370mil. Hur långt brukar lagerna hålla?

Mvh Daniel
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Beror helt på körförhållanden. Men efter 400 mil så får man nog räkna med att åtminstone byta hälften av dom. Är alla dåliga så är det bara att byta alla.

Vad är det för skoter? Vissa tillverkare har östeuropeiska/kinalager och dessa håller inte alls lika länge som SKF.
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
40
48
Burträsk / Storuman
Hej jag har visserligen ingen Lynx men jag har kört drygt 1400mil med mina lager i boggin och då har jag bytt två lager i boggin ett vid drivhjulen och ett vid vändhjulen men nu till sommaren så tänkte jag byta ut merparten av lager i boggin. 370 mil låter lite men som föregående talare nämner så är det nog klokt att försöka få dit SKF lager nu när du måste byta.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
... så är det nog klokt att försöka få dit SKF lager nu när du måste byta.
Håller på att renovera boggien, drivaxel och dess lager byttes förra året, bakre dämpare byttes i vinter och främre dämpare nu i sommar. Gissar att i alla fall något av boggiehjullagren är dags, någon som vet var man köper med bra priser? Gissar att det som vanligt inte är prisvärt hos märkeshandlaren. Är dom lätta att byta? Antar att dom sitter pressade i hjulen men hur hårt?
 
R

RevMan

dom brukar hålla väldigt mycket längre än 370 mil
däremot börjar dom låta väldigt tidigt men dom är inte trasiga för det.
ski-star åre brukade byta 3-4lager per sesong till skillnad från deras nya maskiner av ett annat märke där man bytte alla lager minst en gång per vinter.

Har fått igen några hyr maskiner därifrån som har gått bortåt 700mil och det är inget lager där som har gett upp hittils.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Miltalet har väldigt lite med hur länge det håller att göra.
Det är nästan alltid rost i lagret som initierar ett haveri.
Sen så beror körstilen en del, mycket speedrun på isen med rostiga lager = större risk för haveri än om man kör runt i vanligt ledtempo på snö.

Har nog bytt totalt 20 lager i boggien på F7:n på 800 mil
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Biltemas lager håller riktigt bra.
Hade deras lager i F6an och körde 220-240mil och när jag kolla i somras så var dom fortfarande kanon fräscha.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Rinab har billiga lager
Det är nåt kina fabrikat
Men till boggihjul funkar det
Jag brukar peta bort tätningen på sidan och lägga i lite mera fett innan jag monterar lagren
Orginal är det inte mycket fett i ett lager.