Hur många kuggar?

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
hej vill ha lite skidlyft med min wildcat efi -92 och undrar hur många kuggar jag ska ha på ett drev för att få skidres. skulle bli glad om jag fick ett svar..

Jonas
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Den här frågan kan nog ingen svara på, antagligen spelar det ingen roll hur mycket du drevar ned den...
Om en skoter lyfter skidorna eller inte beror till 95% på boggin och wildcat-boggin är tydligen inte konstruerad för det, den kommer att bli lite starkare men det gör bara att det spinner lite mer.

En ordentlig matta med hårda kammar är ett steg i rätt riktning men boggin måste nog justeras lite utanför std.-justeringsområdet också.
Jag har funderat på att flytta det bakre boggifästet lite bakåt för att få den bakre länken att vika sig lättare, jag kan återkomma om det blir någon skillnad.

Ett bevis på att det är boggin som avgör om man får skidlyft kan man se i den här filmen, kolla in skidoo:n med jätte-attack-vinkeln...
http://www.skoterleden.net/dcforum/DCForumID5/206.html
 

Dirtpaw

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
sLappland Sverige
sant sant, spelar ingen roll vad du gör med dreven.. på min FIII:a räckte det med att spänna boogiedämparna så försvann skidtrycket helt o skotern stod på bakaxeln hela tiden... blev en extrem skillnad när jag satte på en HK matta också. så jag skulle tro att du kan skippa det där med drevet