hur mäter man upp statorn thundercat 1000 -99

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
hur mäter man upp statorn till tändningen och vad ska den ha för värden? och kan man göra det med svänghjul på plats?
tycker jag har lite svag gnista, och ingen gnista om jag drar sakta i snöret, den ska väl tända även om man inte drar så fort?
kan det vara fel på statorn om man måste dra ganska fort för att få gnista eller kan det vara något annat fel? blir inte kul att få igång den om det är kallt ute :(
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja det ska du kunna göra med svänghjulet monterat.
Jag har 1997 års "electrical specifications Kokusan denki" vet inte om det är samma som på din?
 

fax110

Välkänd medlem
12 dec 2008
189
1
6
Vännäs/Robertsfors
hur mäter man upp statorn till tändningen och vad ska den ha för värden? och kan man göra det med svänghjul på plats?
tycker jag har lite svag gnista, och ingen gnista om jag drar sakta i snöret, den ska väl tända även om man inte drar så fort?
kan det vara fel på statorn om man måste dra ganska fort för att få gnista eller kan det vara något annat fel? blir inte kul att få igång den om det är kallt ute :(
jag har en thundercat och vi har bytt statorn minns att jag hittade värdena här någonstans på forumet ska kolla om jag hittar dom,

och ja du kan mäta när svänhjulet är på, kablarna som går ut från statorn har en delning bredvid motorn nånstans du märker nog om du kollar det är 2 delningar kolla färgen på kablarna så ser du nedan vilka värden du ungefär ska få, min grön - vit kabel låg nere på 360 men det dög inte bytte sen gick den som en klocka


hittade värdena dom kan ändras lite på års moden det är inte samma men ganska lika och samma kablar ska du mäta

grön - vit 479ohm -+20%
grön - svart 25,7ohm +-20%
och det 2-poliga:
grön/vit - brun 190ohm +- 20%
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
jag har en thundercat och vi har bytt statorn minns att jag hittade värdena här någonstans på forumet ska kolla om jag hittar dom,

och ja du kan mäta när svänhjulet är på, kablarna som går ut från statorn har en delning bredvid motorn nånstans du märker nog om du kollar det är 2 delningar kolla färgen på kablarna så ser du nedan vilka värden du ungefär ska få, min grön - vit kabel låg nere på 360 men det dög inte bytte sen gick den som en klocka


hittade värdena dom kan ändras lite på års moden det är inte samma men ganska lika och samma kablar ska du mäta

grön - vit 479ohm -+20%
grön - svart 25,7ohm +-20%
och det 2-poliga:
grön/vit - brun 190ohm +- 20%

okej tack! vet vad dom här värderna är till för årsmodell?
 

COUNTACH

Välkänd medlem
25 apr 2007
103
0
16
råneå
en 97a men eftersom tändning passar i vilken thundercat som helst från 800-1000cc års 93-00 typ så värdena i sig ska i princip vara samma.

ja okej! har mätt upp min och har bara 290 Ohm på den, så antagligen så börjar den ha gjort sitt. startar ganska bra nu efter att jag minskat elektrod avståndet på stiften. så det är nog ett tecken på att den är dålig. blir att byta till en utbytes.