Hur långt tycker ni man bör komma på en rem?

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Hejsan

Vore intressant att höra vad ni tycker

pratar alltså om orginal remmar

tycker personligen runt 500 mil om den är snällt inkörd någorlunda körning etc
 

mathiasf

Välkänd medlem
5 mar 2008
410
0
16
Luleå
runt 300 min tycker jag en rem ska hålla iaf! alltså en ny rem varannan säsong, inte så farligt dyrt ändå!:)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
jag tycker man ska ta sig MINST 300mil per rem OAVSETT maskin, då får den gärna kosta 1200:- . Visst får den väll kosta 600:- ifall de e till en gammal fläktkyld ET300 eller kanske en 80hk phazer. Men frågan var hur långt per rem, 300mil så skulle jag vara nöjd.

Få som kör över de på en säsong (hoppas jag, annars så blir jag ännu bittrare), och att ha en flera år gammal rem under huven känns inte ok ur en säkerhetssynpunkt.. iof så känner man sig sällan säker i dag heller ;-) hur som hellst.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Runt 300 mil är vettigt men trots mogen körning med inkörning, remhöjdsjustering osv så börjar man idag märka att remmarna ger lite sämre växling redan efter ett par hundra mil.

Sedan är det ju en helt annan sak med trimmade/moddade grejor, då får man ta smällen att de håller betydligt mindre med inspirerad körning.

Inför ny säsong monteras den nya "reservremmen" från fjolåret, en ny köps in i reserv och den gamla 300 milarn får också följa med som reserv, den är perfekt att slänga på när man står där med vatten till knäna i flövattnet istället för att bränna en fräsch rem.

Min personliga uppfattning är att variatorerna kan och kommer att utvecklas ännu mer framöver.
 
Last edited:

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Jo, nog kan man tycka att 300 mil skall man klara sig. Förvisso naturligtvis beroende på körsätt och hur kraftig maskin man har. Fullgasrepor i tjock kladdsnö och andra roligheter sliter på materialet det fattar ju vem som helst.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Fan jag tycker att 100 mil på en rem är hyffsat! :)

Men visst, klarar man sig 300 mil, så är det ju klockrent.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Kör ca 700 mil med mina remmar sen byter jag bara därför att.

Kan inte påstå att jag Fis-kör, drar även pulka samt sladdar leder. RXen verkar vara snäll mot remmen. :)

Jag har tyvärr ingen turbo, kanske blir någon mil mindre med sån på maskinen.
 

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
100 mil så hade jag varit stennöjd.
100 mil är väl absolut minimum. En rem kostar ju fan över 1000 kr. Har annat att använda mina pengar till. Skoter måste fan vara det dyraste att hålla på med.

Förresten antar jag att ni menar hur långt man ska ta sig tills den typ börjar vara sliten inte tills den går av va?

Om en rx warrior kan ta sig över 700 mil på en rem så borde väl fan en skidoo tnt kunna ta sig längre än 20 mil. Vilken dynga.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Håller med dig Pyrro.
Det är jäkligt mycket fiskörning om man ska klara 300 mil på en rem alltså.


tycker inte alls det är mkt fiskörning och då har min gått runt 400 mil det är jag nöjd med, hade snarare blivit förbannad om man bara kommer 50-100 mil på en 1000 krs rem (?) men tydligen så är de helt ok eller så är man stennöjd


men just därför starta jag tråden för att se vad ni tycker är rimligt :cheesy:
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
det vart ett råttbo av cord under huven på min tnt efter 23mil och då var 18 av dem lungna inkörningsmil !! En kompis skulle bara testa att köra ut i pudret lite och poff så rök corden ! Jag märkte detta först efter att jag komit hem ! det var trådar över allt ! hehe ! och variatorerna var tokvarma ! Vilket dom blir efter 5-10min körning med tnt'n !

Det blev en enorm skilnad med nytron som jag har nu ! har kört 18mil nu utan slitage och jag kan lägga händerna mot varitorerna utan att bränna mig !!




100 mil är väl absolut minimum. En rem kostar ju fan över 1000 kr. Har annat att använda mina pengar till. Skoter måste fan vara det dyraste att hålla på med.

Förresten antar jag att ni menar hur långt man ska ta sig tills den typ börjar vara sliten inte tills den går av va?

Om en rx warrior kan ta sig över 700 mil på en rem så borde väl fan en skidoo tnt kunna ta sig längre än 20 mil. Vilken dynga.
 

keez

Välkänd medlem
1 jan 2000
218
0
16
Gällivare
Ja nå skidoon kom jag aldrig över 50mil på samma rem, 3 remmar på 90mil :/ 925kr/st
assaulten har ja kört nu 52mil på första å verka va i nyskick än men den kostar dock 2200kr/st :/
100 mil på samma skulle ja va rätt nöjd..
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Första remmen rök efter 150 mil TZ1 Turbo -09. Denna årsmodell är tyvärr känd att ha felaktig lingering så när man kollade upp den visade sig att den inte var rätt. Så nu med rätt lingering hoppas jag att denna rem ska hålla ska hålla minst 300-400 mil med lite aktiv åkning.