Hur långt in på våren är det före på Norrbottens fjällen?

Hur länge går det köra i fjällen


  • Totalt antal som röstat
    11

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Vad tror ni om prognosen för fjällturer i skapligt före i år 2017? Törs man gissa maj månad ut om vädret håller sig så här bra tempmässigt under april....?

Rekommenderade platser? Väster om Kebnemassivet?

Någon som har koll på säsongen i kilpisjärvi samt regler för området? Värt att besöka under maj månntro?
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Jo, vore trevligt om det gick köra på midsommar. Sen börjar ju nästan säsongen 2017/2018 efter det med lite tur från vädrets makter :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Med tanke på snödjup och efter den snö som kom i natt så lär det inte vara några problem att fira Svensk nationaldag på skoter i år :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vad tror ni om prognosen för fjällturer i skapligt före i år 2017? Törs man gissa maj månad ut om vädret håller sig så här bra tempmässigt under april....?

Rekommenderade platser? Väster om Kebnemassivet?

Någon som har koll på säsongen i kilpisjärvi samt regler för området? �� Värt att besöka under maj månntro?
I Kilpis finns ingen "fri"åkning i området. Det är lågfjäll och ett tundralandskap. Fiska sola mysa på lederna går utmärkt. Väster om Kebne däremot kommer det att gå. Frågan är vilka umbäranden du kommer att råka ut för på vägen. Har du sprängfylld plånka lyfter du skotern m heli till tex Låkta
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
I Kilpis finns ingen "fri"åkning i området. Det är lågfjäll och ett tundralandskap. Fiska sola mysa på lederna går utmärkt. Väster om Kebne däremot kommer det att gå. Frågan är vilka umbäranden du kommer att råka ut för på vägen. Har du sprängfylld plånka lyfter du skotern m heli till tex Låkta
Okej så kilpis är strängt avskärmat gällande friåkningen. I övrigt tycker jag det är fint och vackert landskap kring området, bra service möjligheter med affärer och bränsle etc. Inte så lång till Tromsö om man vill åka och titta över en dag. Tänkte i så fall stanna i kilpis en vecka. Hur länge håller dem lederna öppna där? koll på det?
Sen, vore fantastiskt spännande att ta med skotern upp mot Alta i Nordnorge och testa köra där. Fina områden och nu när man får köra på norska sidan är det ju helt perfekt :)

Väster om kebne, borde gå köra Ritsem upp mot det området alt Abisko och ner. Finns ju flera sträckor in som borde vara möjligt utan större ingrepp, alltså ingen helikopter eller jetflyg :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Okej så kilpis är strängt avskärmat gällande friåkningen. I övrigt tycker jag det är fint och vackert landskap kring området, bra service möjligheter med affärer och bränsle etc. Inte så lång till Tromsö om man vill åka och titta över en dag. Tänkte i så fall stanna i kilpis en vecka. Hur länge håller dem lederna öppna där? koll på det?
Sen, vore fantastiskt spännande att ta med skotern upp mot Alta i Nordnorge och testa köra där. Fina områden och nu när man får köra på norska sidan är det ju helt perfekt :)

Väster om kebne, borde gå köra Ritsem upp mot det området alt Abisko och ner. Finns ju flera sträckor in som borde vara möjligt utan större ingrepp, alltså ingen helikopter eller jetflyg :)
Jag tycker att du stannar i Suolovuopmi fjellstue och tar dig en tur på Beaskades och ut på Vestvidda om du ska mot Alta till. Tror dock att det måste ske före 4-5 Maj. Du har mycket goda ideer :)

I Abisko tar snön slut fort. Sveriges nederbördsfattigaste plats
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Jag tycker att du stannar i Suolovuopmi fjellstue och tar dig en tur på Beaskades och ut på Vestvidda om du ska mot Alta till. Tror dock att det måste ske före 4-5 Maj. Du har mycket goda ideer :)

I Abisko tar snön slut fort. Sveriges nederbördsfattigaste plats
Okej, tack för bra info. Märker att du är på hemmaplan när det gäller fjällsidorna från Ritsem och upp mot norska/finska delarna av kedjan :)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Jag har sett en del av Norra Lapplandsfjällen som det heter.
Hehe så kallas det i folkmund, de är riktigt. Kan dock inte komma på en enda gång jag har hört uttrycket "nu åker jag upp på Lapplandsfjället" (bortsett från meteorologer, media och möjligen södra delen av Sverige) av de som bor i regionen Norrbotten/Lappland. Snarare är benämningen av fjällkedjorna på de geografiska ortsbenämningarna så som Padjelanta, Sarek, Sjaunja, Ritsem, Kebnemassivet aka kebnekaise, Råstojaure etc. :eyebrows:

Vilket du så klart har koll på då du varit på dessa områden :)

Norra Lapplandsfjällen säger inte särskilt mycket om vart du befinner dig på en radie av 100+ mil :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Det är en helt riktig iakttagelse att man inte säger jag åker till Lapplands fjällen, ännu mindre vanligt är det med Norrbottens fjällen eftersom det inte finns några sådana i Norrbotten. Många av oss här identifierar oss inte som Norrbottningar utan det är ett begrepp som smugit sig på söderifrån. Dom som vill kan göra det tycker jag

Många identifierar sig heller inte med Lappland i den norra delen av olika skäl. I södra Lappland är känslan mer att folk använder det och identifierar sig med Landskapet. Jämtar Skåningar Smålänningar Dalmasar osv. Jag är ingen Norrbottning och kommer aldrig att bli därför är bergen utanför mitt fönster heller inte det, för mig alltså.
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Å ja, är enig med dig. Men Norrbottens län inkluderar även Lappland så vi kan väl utgå från att fjällen i region Lappland också följer med på köpet :)
 

Boondocksaint

Välkänd medlem
1 apr 2017
156
30
28
Norrbotten
Åja, men vi har ju rett ut vilka områden som tråden inriktade sig på så värst långt ifrån ämnet kom vi aldrig, snarare helt enligt tråden då fjällen var syftet :)
Nu vet alla att Norrbottensfjällen avser Lapplandsfjällen norr om Västerbottens län och Lapplandsfjällen i Västerbotten :bigsmile:

Jag tar mig friheten här att exkludera södra sidan om Akkamagasinet (Luleälven för de som inte vet) så avgränsningen blir mellan Ritsem och Riksgränsen/Björkliden då Råstojaure är uteslutet stängt i princip. Vilket kan vara bra att veta för alla skoterfantaster oavsett vart i landet man bor, alla är välkomna.

Så, vad gissar man.. Har ju kommit bra med snö denna vecka i området som nu avgränsades. Några bekanta är och kör denna helg och fick info om att det är avsevärd skillnad från förra året då sista helgen i april mer var snövatten än snö med tö :)
Körde själv Ritsem upp och det var vackra dagar med sol men föret var inget å hurra för :eek:hwell:

Här i Lappland och skogslandet har snön klarat sig oerhört bra tack vare nattkylan. Fick ihop ca 10 mil idag med solsken och utmärkt körning. Var dock först på senare förmiddagen som det blev fint efter att kylan lättade lite...

Hoppas och tror att fjällen i för tråden avsett område kommer vara fint Maj ut om kölden ligger kvar ett tag till, möjligen en bit in på Juni också. Kommit fruktansvärt mycket snö på senare delen av vintern medan februari såg dyster ut för den fortsatta säsongen :wondering:

Dock synd med området runt Alta att det verkar vara runt början på Maj som gäller enligt ovan. Har ingen koll på vilka regler som omgärdar vidderna däromkring men vet att jag åkt över kauto i slutet på juni för två säsonger sedan och det var bra med snö på sina ställen in på norska sidan, solsken på det också :)

Tåls att titta närmare på för jag tror det är highly recommended landskap att åka tvåtakt under slutet på Maj :eyebrows:
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Du har kul inlägg tycker jag. Till Råsto åker man till från Torneträsk oftast. Vad jag vet brukar lederna vara öppna så man får köra. Problemet från Torneträsk sent på våren brukar vara att Raggesbäcken går upp men det går att komma runt det genom att köra till nordöstligaste viken i Torneträsk och snirkla sig via Stallojaure och byn Salmi -> koojärvi och vidare.

Annars går det led från Pulsujärvi.

Det jag gjort i Maj är att jag åkt till byn Kummavuopio. Det betyder att man tar bil och släp åker till Karesuando och vägen mot Kilpis till nämnda by. Kryssmarkerad led till STF Pältsastugan eller Råsto. Kan säga att det är jävligt fint när man har tur m vädret
 
Last edited: