Hur långt har min skoter gått?

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,
Ska sälja min f6 från 2008 och ska på blocket ange hur långt den gått men får inte ihop det riktigt. Jag vill minnas att förra ägaren sa att den gått 800mil (men minns faktiskt inte)

trip = 1046,4
Odo = 2203,6
Hours = 145,7

Om jag tolkar detta rätt så är odo total längd, men det är då 220mil?
vilket inte stämmer med info från förra ägaren. Vi har haft den i fem och och kört vad jag anser vara väldigt lite. Högst kanske 10-20mil per år.

så hur långt har den gått? :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Enligt dina siffror så har den ju gått 220 mil (Odo). Antingen stämmer det men då kan den ju inte ha gått mer än 800 km dvs 80 mil innan ni köpte den eller så är mätaren bytt och då har man nog ingen aning om ingen har dokumenterat noga innan.

Rent spontant lät det som väldigt lite mil på en 11 år gammal maskin men återigen så dyker det upp en och annan lågmilare. Skulle milen och timräknaren stämma så verkar det vara lugna fina mil också. Snittfart på 15 km/h. Om ni inte har nollat tripmätaren under tiden ni ägt den så stämmer ju din uppskattning med ca 20 mil/år då den står på 104mil. Men då bör tidigare ägare ha kört knappt 120 mil.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Hej,

tack för svaret!
Det är helt enkelt lurigt att veta hur långt den har gått så. Tror faktiskt inte på att den bara gått 220 mil. - finns det något sätt att kolla detta noggrannare?

kan man med att lägga ut den med information om 220 mil tro. Vill inte gärna lura någon :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Du har kollat så det är km och inte mile? Nu ger det inga 800mil (typ 350ish mil?) men tänker bara att det kan vara en grej att kolla. =)

Om den gått 800mil eller 220 mil bör du kunna avgöra genom lite inspektion av slides, hjullager etc. Är det inte bytt bör det vara rätt slitet vid 800mil.
 

Karlssonede

Välkänd medlem
22 feb 2013
103
2
18
Borås
Ja det stämmer. Vet inte exakt vad jag ska vänta mig hur skicket ska vara vid 300 eller 800mil men jag gör en uppskattning.

jag bytte Diamond drive för för två säsonger sen då den rasade helt. Tror dock det var mitt egna fel för att inte byta oljan i den. (Säger väl egentligen inte så mycket om hur långt det gått?)
Iofs var nog inte oljan bytt nåt år innan vi köpte heller.