Hur långt får en skoter ha gått?

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
På sätt och vis antar jag att det är att fråga ungefär hur långt ett snöre är. Men lite mer specifikt undrar jag hur långt en Polaris Switchback 600 -06 kan få ha gått utan att vara helt slut.

Kan det vara värt att köpa en dyl för 50-60k som de ligger ute för, på t.ex. blocket, trots att de har gått mellan 600-700 mil?

Vad säger ni? Behöver lite råd och vägledning här. :unsure:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hur långt den har gått ska man inte stirra sig blind på, det är hur servad/misshandlad den har blivit som spelar roll..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
1. Heter den ende ägaren "Bertil" och är 58 år gammal är 800 välservade mil inget att yvas över
2. Är de fyra senaste ägarna under 20 år, skotern har crosstyre från Biltema och saknar hälften av kammarna på mattan så är 300 mil för mycket.

Vad vill jag säga? Jo: Skicket är allt, milen är ingenting. Dessutom är det många som "råkar" skruva ur hastighetsmätarwiren...
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
Nå finns det yngre förare som kan sköta om sina maskiner också... Annars hade det väl inte funnits någon rev 600 eller summit 800 kvar idag *host*
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Visst finns det många som är under 20år som misshandlar sina maskiner, men finns dom som är 25-30år som också gör det, kanske inte lika troligt men.

Jag är själv 20år och med handen på hjärtat så kör inte jag som jag har stulit maskinen. :)
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
Man får helt enkelt kolla på skotern det gäller och avgöra utifrån det och kanske även utifrån servicebok eller liknande? För jag gissar att det inte går att bara gå efter ålder heller även om yngre verkar ha större benägenhet att köra hårt och utan konsekvenstänk, men även där finns det ju undantag om man får tro t.ex. stridsanka.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Som sagt skicket avgör. Men även om skotern ser bra ut så kan hård körning slita på chassie och fjädring så man får även kolla "under skalet" efter sprickor, lösa nitar och liknande. tänk på att de flesta som tcker att det är kul att köra skoter och köper en ny maskin kör 200 mil eller mer per år, så efter tre år så har en sån maskin ofta gått 500-700 mil men kan vara i utmärkt skick om det inte är för tuktad.

Sen har vi det med urkopplade mätare eller skruvade mätare som måte vara vanligare än man tror, det finns ju inte många som har gått över 1000 mil även om de har blivit fler de sista åren.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Som sagt skicket skall man kolal + dokumentation.

Även om det är en äldre man på 58år som säljer skotern så behöver det ju inte betyda att det är han som har använt den. Då jag köpte min V Max så var väl den personen jag köpte av "drömägaren". En äldre herre som var hjärtkirurg i Umeå...den enda ägaren, han hade använt den till turer på fjället med frun...den hade inte blivit använd dom senaste 5åren pga en nyare skoter.. Service gjorda. Sen då jag gick igenom min skoter så hittade jag ändå både det ena och andra som jag inte hade väntat mig...bla så saknades hastighetsmätarvajern helt.
 

Ant_

Välkänd medlem
23 feb 2011
140
0
6
Ljusdal
En till fundering då, vad är det man ska kolla på så det är gjort efter så pass många mil då? Eller beror det också helt på hur den är körd om man behöver/inte behöver göra vissa saker?

Fick höra något om motorkuddar (kan det ha hetat så?) som är väldigt dyrt att bytas på verkstad. Är det något som man ska ha bytt?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Om den är omskött så nog skulle jag köpa en skoter som det står 3000-4000 mil på, om den är omskött som den ska.

Det är orimligt (enligt mig) att en skoter från början av 90 talet gått mindre än 2000 mil.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Som alla säger, kolla på skicket o inte milen.

Finns dom som säger att om en tvåtaktare gått över 700mil så är motorn bara skit...det är bara för dom inte hört talas om renovering o underhåll! :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Som alla säger, kolla på skicket o inte milen.

Finns dom som säger att om en tvåtaktare gått över 700mil så är motorn bara skit...det är bara för dom inte hört talas om renovering o underhåll! :)
Min har gått 1550 mil varav 1300 med orginalkolvarna som satt i från fabrik :)
Knappt några repor på huven.
Underhåll, underhåll och UNDERHÅLL!!
 

Qaktuz

Medlem
12 okt 2010
26
0
1
Upplands Väsby
Min Mxz 600 99 passerar snart 1200mil utan några som helst problem nånnstans! På org kolvar! Enda som man kan se är att insugsgummina börjar torka!

Så milen säger egentligen som sagt inte lika mkt som skicket!

Mvh
 
D

Daweasel

Har en GLS i mint condish (då menar jag mint!) som jag i ett svagt ögonblick tänkte sälja, en kille ringde och frågade om miltalet, "1300 mil" sa jag -"Nej, då har den gått alldeles för långt" sa han...