Hur långt är för långt för en 4-taktare, när kommer problemen?

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
17
0
1
Kalix
#1
Om man ska köpa en begagnad RS Venture -06 och framåt vad klassas som att den har gått för långt (Självklart vet jag att det beror till stor del på hur hårt man kört, hur väl man servat mm) men vid vilka miltal börjar den få slitage på motordelar och övriga delar?
Hört att vissa säger att 2.000-2.500 mil inte är några problem bara man byter olja, filter och stift. Stämmer detta?
Vad är tidiga ventures svaga punkter?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.613
1
38
Malå/Adak
#2
Skotern lär vara "midjestyrd" och i övrigt bara skrot måååånga låååånga år före motorn har nått ens första ventilspelsjusteringen enl servicebok.

Skulle inte bli ett dyft förvånad om en sån motor går 10000mil + bara den får skötsel som den ska.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
670
8
18
#4
Enklaste sättet att få ett svar angående serviceintervaller och vad som blir gjort är ju att kasta iväg ett mail till en återförsäljare. Yamaha Center i Luleå är riktigt bra att ha och göra med, så testa maila eller ringa dit.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
550
0
16
#5
Första stora servicen på Sidewind motorn är på 4000 mil då kollas ventilspel, innan är det vanlig oljeservice på 400 mil eller varje år. Antar att det är liknande på motorn som sitter i Venturen.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.965
0
36
Luleå
#6
Motormässigt är det inga som helst problem, man sliter inte ut den på den här sidan 10.000 mil...
Däremot är variatorerna något som man måste gå igenom, chassit håller också bra på de där, inte så man far i branterna och hoppar 30 meter... Lager i boggin och variatorservice var 500-e mil, då kör du nog 5000 mil utan problem.


3=6
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
240
0
16
#7
Bara byta olja varje år så kör du minst 10000 mil. Men övrigt som drivaxellager..sekundäraxel lager är väl som alla andra märken. . Ett byte runt 1000 mil i förebyggande syfte och lagren i boggin efter 500 mil då fettet har en tendens att fara bort i den blöta miljön.