Hur kortar man kedjan?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Ska dreva ner från 24 till 22-21 och kanske måste korta kedjan (antagligen om jag ska dreva till 21) men hur ska man korta den om det inte finns något kedjelås?
Enda som finns är en svart liten markering.
Måste man köpa ett kedjelås eller hur ska man gå till vägas?

//Simon

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Man köper en kedja i rätt längd. Finns inga kedjelås. En del slipar bort nitskallen, slår ut niten och tar bort ett par länkar och nitar ihop den igen men jag skulle aldrig göra det. Har din kedja sen gått några hundra mil så är det ändå dags att byta.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Okej så det blir dyrare än vad jag tror då..
Joo den ha ju suttit på 1100mil tror jag bestämt!
Men sträcker sig kedjan? Ifall så måste man ta lite kortare?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Okej så det blir dyrare än vad jag tror då..
Joo den ha ju suttit på 1100mil tror jag bestämt!
Men sträcker sig kedjan? Ifall så måste man ta lite kortare?
Bytersintervallen på kedjorna är 500 mil så du kan gott kosta på dig en ny kedja isåfall. Min kedja gick sönder efter 501 mil vilket gjorde att kedjehus och allt fick bytas. Ny kedja kostar dryga 1000 lappen. Nytt kedjehus var betydligt dyrare kan ja lova.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Ska man ta 2 länkar kortare än orginal då då? Eller hur mycket ska man ta?

Hörni, tackar för era svar!

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Tror ni det blir för "häftigt" för skotern om man drevar ner 3 kugg? Kan den börja gå dåligt eller liknande?
Ska sätta på en 38mm matta på.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Det är nog en bra idé att inte korta kedjan när den har rullat över 1000mil.

Men om man vill korta en kedja så slår man ut niten utan att slipa ner skallen för det finns ingen, det är inte som en MC kedja... Sen kortar du kedjan efter önskad längd och slår dit en av nitarna du tagit lös.

Har aldrig köpt en ny kedja pga nerdrevning och ingen av kedjorna har gått av.

De som påstår att man inte kan korta en kedja har fel...

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Det är nog en bra idé att inte korta kedjan när den har rullat över 1000mil.

Men om man vill korta en kedja så slår man ut niten utan att slipa ner skallen för det finns ingen, det är inte som en MC kedja... Sen kortar du kedjan efter önskad längd och slår dit en av nitarna du tagit lös.

Har aldrig köpt en ny kedja pga nerdrevning och ingen av kedjorna har gått av.

De som påstår att man inte kan korta en kedja har fel...
Okej Men som du sa så är det smartast att köpa ny när den har kämpat över 1000mil.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
orginalkedja finns i flera längder.

en kedja som har gått 1000mil kortar man inte, den byter man ut.
Det är inga bekymmer att korta en kedja men man måste vara väldigt nogrann när man nitar ihop pinnen igen. Har man aldrig sett hur det går till så ger man fan i det, blir man instruerad av någon som verkligen vet hur man gör så är det lugnt.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jojo jag ska byta! Trodde oskaar menade att jag skulle köpa HELT original.
Har varit med när man har kortat moppe ked, men klart, det e ju int samma sak när man inte nitar fast på dom.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Enligt http://files.stenmarksmaskin.se/sites/default/files/Snow_kedjadrev_gamla.pdf så kör jag på 72 länkad kedja. Kan man ju byta till baka till original om man vill. :)
Har själv piratkedja på min då företaget jag köpte kedjan av gav mig en originalkedja som var för kort. Skillnaden är att original är betydligt styvare i sidled vilket gör att den håller bättre i min mening. Piratkedjorna fungerar dock bra med, men inte lika lång hållbarhet skulle jag tro.