Hur kan jag Trimma en 583 rave?

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
Har en Lynx cobra enduro 583 rave som jag är sugen på att trimma. vad kan jag göra?
och vad kostar det?
mvh frollan
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
det beror helt&hållet på din budget&hur mycket du tänkt trimma den.
finns ju säkert massa begagnade grejer till den motorn så som slidskiva/pipor förgasare mm osv,men som svar på din fråga så säg allt mellan 1000-15000kr om inte mer än så oxå.
men det blev du nog inte så mycket hjälpt av gissar jag.
 

Bewra

Välkänd medlem
4 aug 2006
238
0
16
Piteå
bewra.hopto.org
Är också intresserad av lite bonntrim och tips till 583an, dock inte portning och pipor.

Får väl hoppas 2stroke hittar hit.
Känns som han ligger och trycker med kunskap om denna motor :)
 

frollan

Välkänd medlem
23 jan 2006
320
1
16
Grängesberg
ja men jag ska inte ha nå ***** bonntrim för så ***** snål är jag då rakt inte...
ska de trimmas så ska de göras ordentligt...
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
48
Luleå
Det jag gjorde med min 583:a var att lämna in den för slipning av slidskivan samt trailportning/blueprintning, variatorkit och Ufo´s. Kompletterade med en slutburk av The Crank Shop. Sammantaget gav detta ett mkt trevligt resultat! Rejält rapp och bra vrid för att "bara" vara en -600cc. Trimgurus runt om i landet anser väl fortfarande att 583:an är en av de trevligaste motorerna att sätta fingrarna i. FatBoy´s singelrör eller dubbelrör från Jaws eller Crank Shop puttar ju upp effekten rejält utan större motoringrepp. Rejäl portning och modifiering av slidskivan ger gissningsvis massvis med effekt! Släng iväg ett mail till herrarna Tikka och Mulle för förslag och prisuppgift. Om du känner för att prata fort så ringer du Tord Sundström på Tord´s motordervice. Han kan denna motor utan och innan.

Mvh
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
ROTAX Rules.....

Är också intresserad av lite bonntrim och tips till 583'an, dock inte portning och pipor.
Får väl hoppas 2stroke hittar hit.
Känns som han ligger och trycker med kunskap om denna motor :)
:) Kul när någon tycker att man vet vad man snackar om !

- - - - - - -

Vad gäller att plocka hästar ur tex en 583'a så måste man sätta upp vettiga mål, användningsområde samt kostnadsramar, annars så spårar det snabbt ur och blir lätt fel...

Base line :
* ( LYNX & Ski-Doo ) Original 583 med VM-38 förgasare = 98 Hk.
* ( Ski-Doo ) Original 583 med VM-40 förgasare = 104 Hk.

Full Race motor :
ca 130 - 150 Hk :eek:



Frollan :

Du hade väl "Cobra" chassiet på din maskin ? eller ?
Resonemanget nedan bygger på det i alla fall.

Steg 1 ( minimal mekanisk bearbetning ! ):
* FAST "Fat Boy" singel pipa. ( inte så lätt att få tag på i dag , tyvärr ! )
* VM-40 förgasare med UFO brickor i.
* något vassare slidskiva
* Annan ( tjockare ) cylinderfotspackning.
* Plana toppen i förhållande till cylinderfots packningen.

Steg 2 utöver steg 1. ( Lite mer bearbetning ) :
* Mild portning av cylindrarna.
( fungerar alldeles utmärkt då cylindrarna har stål foder. )

Steg 3. utöver steg 2. ( ännu lite mer bearbetning ) :
* Portning av vevhuset
* Kortare slidhus
* Twin pipes
* Modifiering av förbränningsrummen
* ännu vassare slidskiva.

Steg 4. utöver steg 3. ( massor av bearbetning ) :
* Full portning av både vevhus och cylindrar
* Ev. VM-44 förgasare.
* Full race pipor
* Maxad slidskiva

+ en massa småtjafs, men i grova drag så....



Ovanstående är inget exact svar utan går inom vissa gränser att kombinera i hop !
Sedan så får man ej heller glömma tändningen osv.

Kom dock ihåg att för sk. TRAIL bruk försöka använda singel pipa så länge som möjligt !

Skall man dock bygga en drag race motor baserad på en 583'a så går det lika bra att bygga på en 582'a i stället då den saknar RAVE vilket inte behövs på en ren stripp/race motor.



.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
tror inte att du klarar av det där som 2stroke säger..
om du skall ha trimmad skoter så borde du tävla och dom dära trimmen som 2stroke säger är anpassad för tävlingskotrar.. så du borde köra likt snowcross.. ananrs skär motorn sig om du kör sådär som en vanlig svensson gör..

så tänk efter innan du gör nåt...

tack
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
så så ...

Jag tror inte att du klarar av det där som 2stroke säger..
Om du skall ha trimmad skoter så borde du tävla och dom dära trimmen som 2stroke säger är anpassad för tävlingskotrar..
så du borde köra likt snowcross..
ananrs skär motorn sig om du kör sådär som en vanlig svensson gör..

så tänk efter innan du gör nåt...

tack
:confused:
Det går faktiskt att optimera en motor utan att inkräkta på dess livslängd/driftsäkerhet.

Tex. Steg 1 , Inga problem att få en sån motor att gå 1000 Mil utan problem !
Jag anser inte att det är att inkräkta på motorns hållbarhet !

Givetvis så får man räkna med otrevliga haverier då man trimmar och lika givetvis så blir det fler haverier desto mera du trimmar....



-
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
drar upp en gammal tråd nu. Men såg att 2stroke skrev att man skall använda singel pipa vid sk. "normalt" bruk. Undrar lite varför bara, har fått tag på ett par F.A.S.T twin pipes till min mxz 583:a, och undrar då såklart om det är värt att köpa såna??
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Fråga till 2-stroke:

Har bytt kolvar på min 643:a nu och bytte då cylinderfotspackningen. Det konstiga var att det satt dubbla cylinderfotspackningar på sen tidigare. Kompressionen var ca 9 kg med de gamla kolvarna & packingarna, har inte kollat med de nya kolvarna än. Antar att man måste mäta tjocklecken på toppen för att se om den är planad, men var får man tag på originalmåttet ?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
drar upp en gammal tråd nu.
Men såg att 2stroke skrev att man skall använda singel pipa vid sk. "normalt" bruk.
Undrar lite varför bara, har fått tag på ett par F.A.S.T twin pipes till min mxz 583:a, och undrar då så klart om det är värt att köpa såna ??
Twin Pipes är till 99 % avstämda/anpassade för att fungera bättre till ökad toppeffekt men på bekostnad av låg och mellanregistret samt att man oftast flyttar upp effektregistret högre upp än innan.
Dessutom blir motorn väldigt känslig på förgasarbestyckningen vad gäller temperaturskillnader samt höjdskillnader :cool: .



Fråga till 2-stroke:

Har bytt kolvar på min 643:a nu och bytte då cylinderfotspackningen.

1. Det konstiga var att det satt dubbla cylinderfotspackningar på sen tidigare.

2. Kompressionen var ca 9 kg med de gamla kolvarna & packingarna, har inte kollat med de nya kolvarna än.
Antar att man måste mäta tjocklecken på toppen för att se om den är planad, men var får man tag på originalmåttet ?
Hoppas att du har kvar dinna dubbla packningar så att du kan mäta hur tjocka de var ! :rolleyes:

1. Orsaken till att det sitter dubbla packningar är att man på det viset flyttar upp överströmnings kanalerna en liten liten bit, vilket är samma sak som om man portar kanalerna lite.
Skall man även få ut maximalt av detta så skall man även plana toppen lika mycket som du sätter tjockare packning, detta för att bibehålla samma kompresions förhållande.
Denna typ av bonntrimmning fungerar bra på många av de sk. RV motorerna.
Till många av RV motorerna så finns det olika tjocka cylinderfotspackningar att köpa !

2. Det är egentligen inte "Kompet" som du ser på just din mätare som avgör om du har tillräckligt med plats eller inte i ditt förbränningsrum.
Det är det sk. kompresions förhållandet som är kritiskt så att inte motorn drabbas av spikningar :( .
Ta och mät dina sk. Squish spalter istället.
Då kan du ganska enkelt se om du kan köra med din topp eller inte.



.
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Har kvar den gamla packningen, byter tillbaks till den om den skulle spika, eller testar med Shell V-Power soppa först. Tack för informationen !
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
I och för sig kan man väl lika gärna mäta squishen, visst funkar det med 2 mm lödtenn tejpad på kolven ?
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
du behöver inte tejpa på kolven, du kan ta och sticka in det genom tändstifts hålet fast med en lång tenn tråd så du kan hålla i den medans du drar runt motorn.. du måste trycka in så långt som möjligt så tennet når ända till cylinderväggen. annars kan det bli fel mått.

sen ska du tänka på att kolven kan vicka om du sätter tennet mot avgas sidan eller insugssidan, så sätt där kolbulten går tvärs över.. sen kan du ta två tenn trådar o linda ihop till en ifall det skulle vara för lite med bara 1 tråd..
 

bb5000

Aktiv medlem
4 mar 2007
86
0
6
Hmm...hittar ingen spec på vad min. squish ska vara för 643:an men den är ca 1.8 mm just nu (.070"), det kan väl inte vara nån fara ?