Hur hittar man till kräckelbäcken?

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
Hej, har hört mycket gott om åkningen kring kräckelbäcken vid Älvdalen.
Men, jag hittar det inte, varken på GPS:en eller på typ hitta.se / eniro.se
Hur åker jag för att komma dit? Finns det några ledkartor att köpa över området?
Var parkerar man lämpligast?

Många frågor, hoppas någon kan svara!?
Mvh//Henrik
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Om du kommer söderifrån åker du av vid Älvdalen norrut mot Ulvsjön/Lillhärdal så ligger det ett par mil till upp. Finns en halvstor parkering där "södra" leden går över. Åker du någon kilometer till finns "norra" ledöverfarten där det också finns lite parkering. Brukar dock vara svårt att få plats, speciellt på "fina vinterdagar" och helg, var där tidigt. Själva Kräkelbäcken ligger nån mil till norrut, går säkert att utgå därifrån också men har aldrig gjort det. Ett tredje alternativ är att utgå från Unntorp och åka över Andljusvarden, Sveriges södraste fjäll, definitivt värt att se.

Ledkartor över området finns hos lokala skoterhandlare, Mulle, Görans Motor i Mora eller Polaris i Orsa.

Sedan har du stora vidder och led långt norrut att roa dig med, är t.ex. c:a 12 mil till Lofsdalen, 8 till Lillhärdal.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Mata in "Älvdalen" i fältet Kommun i http://www.se.map24.com/ under "Sök adress". Klicka Vidare.

Zooma in lite lagom tills du ser lokalvägarna från vägnummer 70. Följ vägen som går norrut där 70 viker väster, är en riktigt krokig väg som du kanske ser. Efter andra 90-gradersböjen norrut kommer en s-kurva. Mittemellan denna s-kurva och nästa avtagsväg till höger finns parkeringarna. Vid avtagsvägen till höger ligger Kräkelbäckens fädbodar någon kilometer upp i skogen till vänster.
 
E

ejwbegysv

ähh fortsätt några mil och sväng av till Gördalen efter särna :D
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
ejwbegysv skrev:
ähh fortsätt några mil och sväng av till Gördalen efter särna :D
Jodå... det blir en del åkning i gördalen i vinter också ( om det nu blir nån snö ? )
Vi kommer att ha husvagnen i stöten i vinter, vet du om det går några lämpliga leder från granfjällsstöten, eller sälen överhuvudtaget?

Mvh//Henrik
 
E

ejwbegysv

Förut åkte man över Fulufjället men där är det nu stopp på vissa leder...

Nu går leden via Mörkret så det blir väl några mil längre.. Har dock aldrig själv åkt till sälen då det är mycket sämre med snö via den leden tycker jag..

Om ni åker via Mörkret så tänk på att ta leden neranför fjället (Mörkret-Tjärnvallen-Strömsildret-Slättåtjärn-Gördalen) istället då det är max 30km/h på fulufjället..

Ser ut att bli endel snö Tor-Lör iaf..
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
ejwbegysv skrev:
Förut åkte man över Fulufjället men där är det nu stopp på vissa leder...

Nu går leden via Mörkret så det blir väl några mil längre.. Har dock aldrig själv åkt till sälen då det är mycket sämre med snö via den leden tycker jag..

Om ni åker via Mörkret så tänk på att ta leden neranför fjället (Mörkret-Tjärnvallen-Strömsildret-Slättåtjärn-Gördalen) istället då det är max 30km/h på fulufjället..

Ser ut att bli endel snö Tor-Lör iaf..
Ok, jo annars blir det väl att ta dom på släpvagn från sälen, nån sa mig att det bara var 5mil om man åkte via norge?

Vet du ungefär hur långt det är mellan mörkret och gördalen? skoterled alltså...
 
E

ejwbegysv

Jo det är ca 5 mil beroende på vilket ställe man åker ifrån...

Mörkret- Gördalen utan att åka över fjället är ca 2,2 mil... Över fjället ca 1,8.

Leden vid sidan av fjället är ruskigt snabb då det är skogsväg och fina öppna leder en bra bit... Första biten Mörkret-Tjärnvallen är lite besvärlig vid lite snö då tar vi oftast diket efter bilvägen istället..
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
ejwbegysv skrev:
Jo det är ca 5 mil beroende på vilket ställe man åker ifrån...

Mörkret- Gördalen utan att åka över fjället är ca 2,2 mil... Över fjället ca 1,8.

Leden vid sidan av fjället är ruskigt snabb då det är skogsväg och fina öppna leder en bra bit... Första biten Mörkret-Tjärnvallen är lite besvärlig vid lite snö då tar vi oftast diket efter bilvägen istället..
Ok, det är möjligen ingen av er som brukar åka med GPS, och kanske har vägen sparad som en rutt?

//Henrik
 
E

ejwbegysv

Jag har nog inte den på datorn... Men tänkte försöka spara lite rutter i vinter..
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
ejwbegysv skrev:
Jag har nog inte den på datorn... Men tänkte försöka spara lite rutter i vinter..
Ok, du får gärna höra av dig om blir aktuellt!

//Henrik

ps. vad har ni för väder nu?