Hur hemska är mountain maskiner efter led egentligen?

splatter

Medlem
2 sept 2009
10
0
1
Gnarp
Hallå hallå,

Jag undrar om det verkligen är så jobbigt att köra en mountain skoter efter led osv. Jag har en RMK 700 99:a nu som är 136", den räknades väl iofs som mountain skoter på sin tid men nu skulle den väl snarare klassas som en crossover.

Jag är sugen på en lite längre skoter nu (minst 144") som är roligare i djupsnön och som även går att hänga på polarna på leden. Om man tar en summit x-rs som exempel, dom borde ju hänga på rätt bra på leden med tanke på bra dämpare och lite bredare framvagn, jag kan inte riktigt förstå nackdelarna. Visst det kanske blir lite klumpigare med så pass lång matta och höga kammar men gör det verkligen så stor skillnad? Eller är det bara skitsnack?

Tekniken har ju gjort så pass stora framsteg senaste åren oxå så jag tycker ju att en ny mountain skoter borde gå minst lika bra som min gamla RMK på led iaf.

Få höra era åsikter nu =)

// Jonas

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Problemet med lössnömaskinerna vid ledkörning är väl främst att dämparna är för mjuka för att svälja hårda gupp och att bla bogin inte är lika kraftigtbyggd som på en kortmaskin för att spara vikt ! Så kör man hårt efter leden så finns säkert risken att man körsönder nåt ! isf är ju en crossover bättre typ switchback lr crossfire osv...

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men om du vill ha en skoter som är 144" och bra fjädring så är ju X-Trim 800 en perfekt skoter, för den har ju sjukt bra fjädring och är 144"...

Men den kanske har lite låga kammar original om du ska ha den som lite mer Mountain, men de är ju bara att sätta på en 44/51 mm kammar så skottar den riktigt bra och blir som en summit fast bättre fjädring:D

Men en Summit X-RS går ju säkert inte dåligt efter leden men dämparna är lite mjuka, men de finns skotrar av samma typ som går bättre, tex då X-Trim...

Och jimler har vell haft en X-Trim 800, så fråga han...

splatter

Medlem
2 sept 2009
10
0
1
Gnarp
Okej, men Summit x-rs har väl bättre dämpare samt bredare framvagn än en vanlig Summit, eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, en X-trim med en 44:as matta skulle jag kunna tänka mig. Får se hur ekonomin ser ut till nästa vinter, annars blir det nog en lite äldre Summit (runt 06)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
båda är riktigt bra.
summiten är bättre ospårat original men x-trimen går nog lika bra om man byter matta till en 44-51mm.

men lynxen går bättre på leden med sin pps boggie.
den är lite tyngre men det är nog inte så stor skillnad.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Problemet med lössnömaskinerna vid ledkörning är väl främst att dämparna är för mjuka för att svälja hårda gupp och att bla bogin inte är lika kraftigtbyggd som på en kortmaskin för att spara vikt ! Så kör man hårt efter leden så finns säkert risken att man körsönder nåt ! isf är ju en crossover bättre typ switchback lr crossfire osv...

Been there done that!

Kan bara hålla med dämpningen är för vek för hård ledkörning, men du kan ju alltid schimsa om dämparna för att få dom lite styvare men du kan aldrig få den att kännas som en kort maskin efter led

Har du en äldre mountain nu så kan det ju vara värt att satsa på en crossover dom är ju längre än maskinen du har nu samtidigt bättre efter led

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hallå hallå,
Jag undrar om det verkligen är så jobbigt att köra en mountain skoter efter led osv.

Få höra era åsikter nu =)

// Jonas
Inget större problem att köra efter led med en mountain om man nu inte ser leden som sin privata crossbana vilken "någon " sladdar och underhåller just för mig att bränna sönder.

Du förstår vad jag menar va, kunde inte låta bli:blink1:

Annars ser jag inga större problem med en mountain på led, visst, inget att bränna iväg 10 mil på 8000 rpm med efter hårdfrusen inlandsled men det säger sig självt.

Kan säga att commandern är mjuk, saknar krängningshämmare och har nästan 4 meter matta men om man vill så nog hänger man på de allra flesta efter de kurvigaste skogsleder, visst de drar ifrån på rakorna men då de flesta är dåliga på kurvtagning är man snart ikapp efter några krökar på leden:heh:

E

ejwbegysv

Tycker då X-RS HC är för mycket led jag :)

Dämperiet klarar då rejäla tag och jag ser inga problem att smiska led med summiten, du kommer så klart inte att hänga på crossmaskinerna.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Ska du "bara" ha en 144" maskin så finns det inget substitut enligt mig än en x-trim 800r. Går sjukt bra på leden tack vare sin pps-boggi slänger du även på en 44mm matta så fungerar det utan problem i lössnön.
åker du dock 90% lössnö med avancerad klättring så bör du gå på en längre maskin som typ m8 eller m1000 eller summit 800r där är dessa maskiner överlägsna.

Beror helt och hållet på din körning, vissa klarar sig grymt bra med en kort maskin med högre kammar...

Något annat du funderar på??

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Saker jag kommer på just nu som gör att mountainmaskiner suger på led:

Ingen kränghämmare.
För tippig.
För kort spårvidd.
Du kör sönder högkammattan på led dom är ju inte gjorda för det alls.
För mjukt dämperi.
För högt slitage på skenorna om du inte monterar extra boggiehjul.
Klumpigt med så lång skoter på led.
Mountainskidor suger på led.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Saker jag kommer på just nu som gör att mountainmaskiner suger på led:

Ingen kränghämmare.
För tippig.
För kort spårvidd.
För mjukt dämperi.
För högt slitage på skenorna om du inte monterar extra boggiehjul.
Klumpigt med så lång skoter på led.
Mountainskidor suger på led.
Krängninshämmarna tar ju dom flesta bort än då.
Tippig tror man lär sig rätt snabbt o burka mera .
Is rivare o extra hjul hjälper nog till o tror man tar varjer chans o kyla ner mattan utanför leden.
Dämpare går alltid o fixa till.

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
33
Plats
Beror ju på hur man kör... Tvärgasar man i vartenda gupp förstör man både matta och led, man får helt enkelt vara lite mer försiktig så är det inga problem. Jag tycker min funkar fint efter led, men då har jag ju inte en mtn-framvagn direkt :rolleyes: Och som Mr_Ed säger, man passar ju på att kyla allt då tillfälle ges.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
För mig är den största skillnaden styrningen.

Allt styr bra, men blir lite "vinglig" i snäva kurvor.

Tycker dämpningen är toppen på min maskin.

splatter

Medlem
2 sept 2009
10
0
1
Gnarp
Tack för alla svar. Som det verkar på er så är det inga större problem iaf. Jag bor i Hälsingland så jag behöver väl egentligen ingen monster klättrare men det är alltid kul med mycket matta :)