Hur har ni ställt era dämpare?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Tänkte höra med er andra hur ni ställt era dämpare på era XC xxx Special. Har själv en XC700sp -99 som jag inte har en aning om hur jag ska ställa in, väger 100kg så jag kan tänka mej att dom ska ställas rätt hårt.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Har ingen sån maskin, men som regel är att slacka den så mycket som möjligt utan att den smackar i botten då du kör, sedan spänner du den lite. Och efter det så justerar du ev. dämpning/retur tills den beteer sig som du tycker är bra. Även ev. viktförskjutning...

Det är onödigt att spänna fjädern för hårt, det enda du får då är en vinglig maskin med en komfort likt en gammal farmors-soffa. ;)

Kom ihåg:
Dämparna i framvagnen och främre dämparen i boggien jobbar ihop, justerar du ena så skall den andra justeras, detsamma gäller främre dämparen i boggien tillsammans med bakre dämparen.

PS. Alla har olika teorier om hur den skall ställas in, men det är ju bara du som kör din egen maskin. :)
 
Det känner jag igen! Mina dämpare i bogin var olika stälda när ja köpte den. På höger sida 4 hack och på vänster sida 2 hack. Den var som en orm när man drog på. Stälde om dem lika och efter det kändes det betydligt mer stabilt.

Hur ska man ställa dämparna mellan framvagn och bogi?? Nu har jag alla så högt som möjligt. Hur påverkas köregenskaperna?