Hur hårt dra fast topplock indy 500

Mattman

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Råneå Sverige
Nån som vet med hur stort moment jag ska dra fast och sedan efterdra topplocket på min indy500 -90?
Svar så fort som möjligt det e brottom! =)
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
RE: Hur hårt dra fast topplock indy

Tror det är 3.5KG Men handlaren som sålde min drog toppen för hand med kort nyckel och
det har hållit i elva år
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
RE: Hur hårt dra fast topplock indy

[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Feb-04 kl 10:39 AM (CET)]Åtdragning topplock 8mm bult = 23-24Nm "17-18ft.lb." 10mm bult = 33-35Nm "24-26ft.lb" Är det på alla vätskekylda polaris. Efterdragning är samma moment "kör motorn varm och låt den kallna innan du efterdrar"
 

WhiteDog

Välkänd medlem
1 jan 2000
200
0
16
Luleå
RE: Hur hårt dra fast topplock indy

Största risken är ju att pinnbulten går av. Sen kan väl packningar klämmas för hårt och gå sönder, men det hör väl mer till ovanligheter..
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Hur hårt dra fast topplock indy

Momentuppgifter brukar det vara bäst att se till att få läsa innantill SJÄLV i tillverkarens egen verkstadshandbok (för rätt motor och rätt årsmodell). Det brukar alltid bli fel om man går på hörsägen. Gördetsjälv-handböcker har ofta tryckfel (eller också har de räknat fel vid omräkning mellan amerikanska och metriska enheter). Eftersom motorn är japansk är momentet säkert angivet i Nm eller kpm från början.

En sak man får se upp med är att äldre motorer (före slutet av 80-talet) hade asbesthaltiga packningsmaterial. De topplockspackningar som säljs i dag är asbestfria och i en del fall kräver de annan åtdragning (antingen annat moment eller andra rutiner för efterdragning) än originalpackningarna. Om det finns såna problem att se upp med så brukar det följa med en lapp med åtdragningsanvisningar i packningssatsen (om det är en sats av "seriöst piratmärke"), om det är en originalpackningssats så kan uppgiften finnas i något servicemeddelande.