hur gammal var du när du fick köra skoter första gången?

kx93

Välkänd medlem
12 nov 2006
262
0
16
härnösand
som texten lyder hur gammal var du när du fick köra skoter första gången?

skulle vara kul att veta jag var väll 8 år när man fick köra fast pappa satt ju bakom då..
 

jiha

Aktiv medlem
26 apr 2006
66
0
6
Gävle
Minns det som i går... Fick en redan då, gammal Winnha (stavning?) av morfar. det var i stugan i poikijärvi (kiruna). Den var orange, tror att det var en föredetta finsk polisskoter från 60-70 tal. Tror jag var runt 9-10 år, men det funkade bra eftersom skotrarna på den tiden var i "barnstorlek"

// Jiha
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
var ca 8 år när jag fick en aktiv sno-tric 160, körde på varenda kvadrat millimeter på ängarna brevid huset där i byn, det var tider det.
 

kx93

Välkänd medlem
12 nov 2006
262
0
16
härnösand
ok kul att veta fick min första skoter när jag var 10år en ski-doo ciytation som jag har kvar än nu är jag 14.. nu står den ute på gården utan motor.. den ska säljas som den är. pga att jag har en Articat 440 89a :D
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
minns inte hur gammal jag var men kanske ca 5-6, satt framför farsan på 5-9an å tryckte fullgas då han inte var beredd, å for rätt in i ett träd (eller om det var en sten) :p
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
var ca 8 år när jag fick en aktiv sno-tric 160, körde på varenda kvadrat millimeter på ängarna brevid huset där i byn, det var tider det.
läste fel, körde skoter tidigare, var kanske 5 år kommer minns ej riktigt, fick min första egna skoter när jag var ca 8.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Hmm, var nog 1975, så man var 6 år då. En SnoTric Blå, dubbelbandare.
Kan iofs ha vart tidigare, men det var så himskans länge sedan.

Vetefasiken om det var 16 års åldergräns på skoter på den tiden. :)
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Kanske inte.. men isf va väll första gången man fick köra vid 1 år då?
Tycker man borde formulera frången "hur gammal var du första gången du körde skoter?" ;D men de är ju skitsamma eftersom alla förstog frågan..

...
Vetefasiken om det var 16 års åldergräns på skoter på den tiden. :)
 

salle_89

Välkänd medlem
24 jul 2006
104
0
6
Örnsköldsvik
första gången var man väll 3 år men då satt farsan bakom..
När jag kunde få igång den själv så fick jag köra som farsan sa och då var man väll 8år ,, jag körde en GP 340 -74
 

et 340t/r

Välkänd medlem
11 nov 2005
1.746
1
38
31
luleå/Ösd/Storåbränna
Ja. Första gången jag åkte skoter var nog på min 1 år´s dag :cool: Men när jag gasade å styrde för första gången var jag nog 5 ½. Jag var rädd att åka skoter dom första 5 åren för jag föll en gång av skoter och slog min rumpa en gång i tiden :rolleyes:
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Tror jag var 5år, var en kompis till min pappa som hade skotern och dom var ofta ute och vinterfiskade, vet man fick sitta framför föraren och gasa och styra lite då nån gång.

Tråkigt nog för mig så skaffade farsan aldrig någon egen, så man har haft ett långt uppehåll tills man skaffade Edgen. Blev lite förvånad faktiskt att inte nyare skotrar har dödmansgrepp, borde nästan vara standard tycker man.
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Minns inte riktigt men vid 7-8 år (80-81) så brummade jag runt själv, körde på åkrarna runt huset till tills varenda meter va körd på det fanns nog inte en enda fläck som jag inte var körd på. Började min skoterkarriär på en 78´as Ski-Doo Everest 440. Så dom första åren innan farsan tyckte jag var duktig nog så va jag tvungen att vara inom synhåll från huset så åkrarna och älven blev det nog kört en del mil på. Det va tider det he he
 
Last edited:
E

ejwbegysv

Då man är född söderut så var det först vid 10 års ålder (1990).. Då jag tog över en Ski-doo Everest 464/LC Electric. Körde på den härken varje dag i ca 5 år...
 

Ski-doo_mx z

Medlem
19 okt 2006
18
0
1
kiruna
jag var ungefär 8 bast när ja själv fick köra utan ngn baki.
Fan vilken känsla.
fick känna på ett intresse jag verkligen har.
Nu är jag 16 och har en engen betta.
inget man ångrar
 

nord1

Rookie sledder
16 dec 2006
5
0
0
piteå
Körde skoter gjorde jag nog vid 5-6års åldern.
Minns första gången jag fick köra själv det var när farsan högg
och jag och kusinen körde ihop det , med viss hjälp att lasta.
det var tider det!

vector mm -06