Hur göra om man vill åka på rullen (800R)

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Hej!
Ser riktigt härligt ut när man ser hur duktiga endel är på att åka på rullen.

Nu är min fråga: Vad ska man ändra på, göra för inställningar mm. för att det ska bli lättare att åka på rullen?

Har sökt runt lite på nätet men inte hittat speciellt mycket.

Jag får bara upp den ca 3dm sen är det mer eller mindre stopp, och några längre sträckor är bara att glömma.

Alla tips mottages med största tacksamhet!
 

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
Dreva ner, byt variator kit, 44mm matta, ändra dämpningen(är inte säker på hur det är) finns säkert dom som kan det där me dämpningen och vad för variator kit man ska ha :)
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Tänkte byta till en 38mm matta till nästa säsong, har även kikat runt lite på v-kit, men vet inte riktigt vilket man ska välja.
Så fort säsongen är slut ska jag kolla drevningen, hur mycket ska man dreva ner om man monterar ett v-kit?
 

Holmboem

Medlem
6 mar 2011
20
0
1
Norrbotten
folk som drevar ner brukar ju vanligtvis dreva ner 2-3kugg men jag vet inte riktigt hur det är när man monterar v-kit, tyvärr
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Dreva ner, släpp efter på balatarremmen, bakre boggiefjädern ska du släppa på så den blir mjukare och den främre hårdare :)
 

Melender

Välkänd medlem
22 nov 2007
126
0
6
SKEÅ.
Inte ska du behöva skruva så mycket för att få upp en 800R på rullen?! Ut och öva istället för fasiken, finns inga genvägar till det perfekta reset!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tänkte byta till en 38mm matta till nästa säsong, har även kikat runt lite på v-kit, men vet inte riktigt vilket man ska välja.
Så fort säsongen är slut ska jag kolla drevningen, hur mycket ska man dreva ner om man monterar ett v-kit?
Vad är fördelen med 38 mm?
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Stå upp, fötterna bak på fotstegen och tryck FULLT!
Jo, det är så jag gjort, men det blir inget vidare i varken res eller läng, tyvärr

Vad är fördelen med 38 mm?
Blev rekommenderad att sätta på en 44mm matta tidigare i tråden, men jag tänkte byta ut min orginalmatta mot en 38mm tills nästa säsong.

Dreva ner, släpp efter på balatarremmen, bakre boggiefjädern ska du släppa på så den blir mjukare och den främre hårdare :)
Får kolla boggiefjädrarna då :)

Inte ska du behöva skruva så mycket för att få upp en 800R på rullen?! Ut och öva istället för fasiken, finns inga genvägar till det perfekta reset!
Har övat sen jag fick den känns det som :D kolla på "tuben" så ser du hur 800R beter sig, det trycker bara ihop boggien och lyfter skidorna 3dm. Samma fenomen som för mig m.a.o.
 

Vikström

Välkänd medlem
7 jun 2010
268
0
16
Umeå
prova där de är lössnö där brukar de funka me mkt tyngd bak å sjuhelvittes me gas ;) å annars kolla in "pudersmek" på tuben då skaru få se hur en 800r beter sig!
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jag åker en XRS 800R -10 med 44mm matta och 2 kuggs nerdrevning och den går på rullen var som helst och när som helst :) Spelar ingen roll hur jag ställer boggien så går det köra feta res ändå om man vill! =)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Blev rekommenderad att sätta på en 44mm matta tidigare i tråden, men jag tänkte byta ut min orginalmatta mot en 38mm tills nästa säsong.
Jo jag förstod att du hade tänkt sätta dit en 38mm, det var därför jag undrade vad fördelen är med den vs en 44mm?
 

larsson92

Medlem
2 mar 2011
30
0
1
det räcker med att dreva ner 2 - 3 kugg och slänga på en 44as matta sen står du rakt upp hur långt du vill..
 

larsson92

Medlem
2 mar 2011
30
0
1
du behöver absolut inte ställa in något med fjädringen, min bror hade en 800r jag kunde köra på rullen i mil när jag körde den, se till att ha en bra rem också :)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
det är mattan de sitter i... på med en 44mm matta o nerdrev så ska de kunna gå å göra hur långa res du vill.. vet flera som har 800r dom behöver bara justera med gasen hur länge som vill åka.. nästan löjligt enkelt