Hur gör ni rent i motorutrymmet ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

Har ni nå bra tips på hur man gör rent i motorutrymmet på en skoter ?
Kör ni med avfettning och högtryck lr ?

Har varit och kickat på en v-max 600 xtc och en srx 700 som jag e sugen på :) Och dom sågut att behöva en tvätt.

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Använd en petrolium baserad avfettning = Kall avfetning obs motorn måste vara kall och torr, vänta i ca 5 min medlet ska intetorka in.
Sen kan du skölja av med vatten , högtryck går bra men INTE på tändelar och annan elektronik använd sunt förnuft och helst bara vattenslangen.
Har du sen annan skit som inte är olje baserad så använder man ett alkaliskt avfettningsmedel som späds ca 1-20/25 delar vatten, låt verka ca 5-10 min får inte torka in. Obs vid användning av alkali så ska objektet vara blött.
Ett tipps är att täcka känsliga delar med plast påse eller liknande, en diskborste och tandborste kan också vara bra om du vill ha extra rent.
Jag skulle blocka bort variator remmen innan tvätt och sätta en påse över variatorerna.
Vad du inte ska göra är att spruta kall avfettning på otätade lager efterssom i kemins värd gäller följande : lika löser lika.
Sist men inte minst efter avslutad tvätt smörj och fetta in alla lager och bussningar som ska smörjas.
Sen tycker jag att man ska starta motorn direkt efter avslutat arbete och låta den gå en stund så den blir varm så att fukten som bildas torkar.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag kör lacknafta på allt som inte är elektronik. Helt överlägset över alla avfettningar jag hittills testat.

Har förövrigt byggt mig en "avfettningstvätt" av en stor tät plastbunke med 12 liter lacknafta i. Sen slaktade jag en gammal husvagn och tog diskho, kran samt färskvattenpump som jag monterade ovanpå baljan. Driver pumpen med en vanlig 12v trafo, som slås på och av mha den inbyggda strömbrytaren i kranen. Gjorde en "påse" av fint myggnät som jag knöt fast runt avtappningsslangen från diskhon, det fungerar som grovfilter.

Vrider bara på kranen och gnuggar med pensel. Funkar kanon, och kostade mig typ 150:-, då jag hade det mesta liggandes!

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
kanske låter konstigt men jag tycker vd40 är grymt att göra rent med just under huven på skotern... all sorts smuts släpper fint. Bara spraya på en trasa och torka

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
kanske låter konstigt men jag tycker vd40 är grymt att göra rent med just under huven på skotern... all sorts smuts släpper fint. Bara spraya på en trasa och torka
Inte så konstigt lika löser lika men du får en tunn olje film kvar , det är det som är fördelen med ett avfettningsmedel. Sen är det viktigt att kallafettning appliceras på en torr yta för att fungera ( vissa medel har alkohol i sig vilket bryter ytspänningen på vattnet men det är ca 30% effektivare på en torr yta ) det är bara att se när du spiller olja på vatten , det bara flyter ovanpå. Om man inte vill ha några spår kvar på ytan och inte blaska med vatten osv så skulle jag nog använda bräkleen eller liknande produkt som avdunstar. Diesel fungerar JÄTTE bra men sen är frågan var överflödig diesel hamnar , kanske i pappret eller på marken. Det sist nämde är inte helt lyckat för miljöns skull .

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Avfettning och högtryck, får stå ut med att jag lär fetta om variatorerna sen då dom kärvar ganska duktigt annars :biggrin1:

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Bräkleen och sen bara skölja med vatten, man brukar oftast inte ens behöva gnugg med papper, bara där det är gammalt och sitter som faan. Det mesta tål ju vatten där under och de om inte gör det är skyddat så det inte ska komma in vatten där. Högtryck är ju lite överdrivet och i luftburken lär du inte ska he vatten.