Hur fungerar RAVE portarna?

Rayden82

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
man ändrar storleken och utformningen på avgasporten inne i cylindern för att ändra karaktären på motorn. på låga varv har man liten port för att ge mer motstånd och på höga varv stor port. nått sånt iaf.. har inte 100% koll...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Som jag fattat saken så är det trycket som avgaserna skapar som gör att ventlilerna öppnar avgasporten mer så att den blir bättre anpassad för dom högre varven.
På en del nyare modeller är dom dock elektroniskt styrda så då är det väl något servo dom öppnar portarna vid ett visst varvtal...
 
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Jan-04 kl 03:00 PM (CET)]Hej

Så här fungerar RAVE

I en tvåtaktsmotor styrs insug och utblås av kolven. Utforming och placeringen av portarna för insug och utblås styr inte bara motorns maxeffektuttag utan hela motorns karaktär.
Man kan säga att stora avgasportar generellt ger ett högre effektuttag vid höga varvtal än små portar, men samtidigt tappar man effekt vid låga varvtal då mottrycket blir lägre.

RAVE står för ”Rotax Adjustable Variable Exhaust” och är precis som det låter – en justerbar variabel avgasport.
För att kunna förena det bästa av två världar så togs denna lösning fram. Nu blev det möjligt att få bra effektuttag både vid låga och höga varvtal.

Det fungerar så att en ventil som ser ut som en giljotin blockerar delar av avgasporten vid låga varvtal. Den hålls på plats av en fjäder och trycket som fjädern håller ventilen nere med är justerbart (Den röda pluggen mitt i kåpan – skruvar man in den ökar förspänningen på fjädern och mer kraft –högre varvtal- behövs för att lyfta ventilen). Resultatet är att avgasporten blir liten och motorn ger bra effekt i botten.

Vid högre varvtal kommer det tryck som avgaserna bildar att lyfta ventilen då trycket överstiger det tryck fjädern håller ventilen nere med och allteftersom ventilen öppnar så får vi en större avgasport och motorn tillåts att andas bättre, med högre effektuttag som följd.

//Mvh Ulf

 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Du kan titta här så får du se det hela på bild.
http://www.off-road.com/snowmobile/info/howto/2000/apr/rave/rave.html
Mvh: Bola...........

 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
>[Uppdaterat: Senast editerat
>den 12-Jan-04 kl
>03:00 PM (CET)]Hej
>
>Så här fungerar RAVE
>
>I en tvåtaktsmotor styrs
>insug och utblås av kolven.
>Utforming och placeringen av
>portarna för insug och
>utblås styr inte bara
>motorns maxeffektuttag utan
>hela motorns karaktär.
>Man kan säga att stora
>avgasportar generellt ger
>ett högre effektuttag vid
>höga varvtal än små portar,
>men samtidigt tappar man
>effekt vid låga varvtal då
>mottrycket blir lägre.
>
>RAVE står för ”Rotax
>Adjustable Variable Exhaust”
>och är precis som det låter
>– en justerbar variabel
>avgasport.
>För att kunna förena det
>bästa av två världar så togs
>denna lösning fram. Nu blev
>det möjligt att få bra
>effektuttag både vid låga
>och höga varvtal.
>
>Det fungerar så att en
>ventil som ser ut som en
>giljotin blockerar delar av
>avgasporten vid låga
>varvtal. Den hålls på plats
>av en fjäder och trycket som
>fjädern håller ventilen nere
>med är justerbart (Den röda
>pluggen mitt i kåpan –
>skruvar man in den ökar
>förspänningen på fjädern och
>mer kraft –högre varvtal-
>behövs för att lyfta
>ventilen). Resultatet är att
>avgasporten blir liten och
>motorn ger bra effekt i
>botten.
>
>Vid högre varvtal kommer det
>tryck som avgaserna bildar
>att lyfta ventilen då
>trycket överstiger det tryck
>fjädern håller ventilen nere
>med och allteftersom
>ventilen öppnar så får vi en
>större avgasport och motorn
>tillåts att andas bättre,
>med högre effektuttag som
>följd.
>
>//Mvh Ulf

Mycket bra beskrivning!

Och som nån skrev längre upp om elektrisk justering av avgasportarna, det är väll bara Yamaha som har det eller?!?

Är det nån som har erfarenhet av att justera på RAVE? Dvs fintrimma in motorns karaktär!