Hur fungerar powertekmotorn map bestyckning

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det någon som kan förklara hur powertekmotorn fungerar när man byter höjd och temperatur?

Kort sagt vill jag slippa bestycka om när jag kommer till annan höjd. I en annan tråd hade vi en diskussion och någon påstod att powertekmotorn "anpassar" sig på liknande sätt som en insprutningsmotor till olika höjd och temperatur.
Själv vet jag inget om den motorn men det hade varit kul om någon kunde förklara.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Du har en sådan liten enhet kopplad till förgasarna och ECU.

DPM kallas det och den sköter "ombestyckning" av förgasarna beroende på höjd.
Ang anpassning till temperatur så är det nog inte mer än den förändring temperaturen/vädret påverkar lufttrycket.
Sen har även ECU:n sensor för lufttryck så den lär säkert ändra tändning efter höjd/lufttryck.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Om du upplever att den inte anpassar sig så är det vanligt att DPM'en har fastnat.
Plocka ur den och smörj med WD-40 eller liknande.
Du kan även koppla 12volt på den för att se om den fungerar.
800r är lite knepigt bestyckad på grund av avgaskraven.
Den mår bra av schimsad nål (0,1-0,2mm) och lite mindre huvudmunstycke.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
DPM:en kan justera bränslet genom att skicka undetryck via solenoiden till flottörhuset på förgasarna.
Förgasaren får då lite svårare att suga upp bränsle och motorn går lite snålare.
Den kan alltså inte feta på, utan bara låta motorn gå magrare.
Fungerar inte DPM:en så går motorn på förgasarnas originalbestyckning, som då är rätt fet för att fungera på låg höjd riktigt kalla dagar.

Detta system fungerar riktigt bra, man märker det inte förrän man kör tillsammans med maskiner som inte har nån typ av kompensering, och som går som en påse nötter när det blir varmt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ok, för att sammanfatta alltså:

Om jag kör runt som en vanlig människa på lite olika höjder och i lite olika temperaturer så ska alltså powertekmotorn i stort sett fungera som en insprutningsmotor förutom att den är tunggasad och måste chokas vid kallstart.

Dpm:n fungerar tillräckligt bra att jag inte behöver röra motorn utan bara vikta om variatorn?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok, för att sammanfatta alltså:

Om jag kör runt som en vanlig människa på lite olika höjder och i lite olika temperaturer så ska alltså powertekmotorn i stort sett fungera som en insprutningsmotor förutom att den är tunggasad och måste chokas vid kallstart.

Dpm:n fungerar tillräckligt bra att jag inte behöver röra motorn utan bara vikta om variatorn?
Ja det gör den...
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
Om du upplever att den inte anpassar sig så är det vanligt att DPM'en har fastnat.
Plocka ur den och smörj med WD-40 eller liknande.
Du kan även koppla 12volt på den för att se om den fungerar.
800r är lite knepigt bestyckad på grund av avgaskraven.
Den mår bra av schimsad nål (0,1-0,2mm) och lite mindre huvudmunstycke.
även öka lågfart från 17,5 till 20
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Tack så hemskt mycket alla ni som har svarat.

gbr, asker, 800psr, a.holm: Hade det här varit facebook hade ni alla fått varsin like och sedan hade jag skickat ett blombud. Nu är det här snowmobile så ni får nöja er med ett innerligt tack.

En sista fråga, det som 800psr och gbr föreslår: schimsad nål, mindre huvudmunstycke och större lågfartsmunstycke.
Är det något som är nödvändigt eller bara en rekommenderad förbättring?
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
njae, mer en rekommendation. vill inte tomgången gå ner så byt lågfarten. Kostar inte många kronor om man liks ska plocka ner dom..
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag höll på å letade ett fel på min förra summit 600 -05 så jag kopplade ur DPM i felsökningssyfte. här hemma märktes det inte så mycket pga låg höjd så den vill ha soppan men när man började komma upp på höjd särskilt i varmväder märktes det tydligt den var bortkopplad. Så nog fungerar det alltid =)

Förstår inte varför vissa kopplar ut den?

Vet inte hur 800an är på lågfarten men jag testade gå upp ett steg på lågfarten på 600an och då gick den som en påse nötter. vill man ha den lite fetare räcker det långt med att vrida ut bränsleskruvarna litegrann.

saknar inte att åka förgasare. Tacka gudarna för insprutningsmotorer =)