Hur fungerar det när man köper en begagnad skoter som forfarande har garanti kvar?

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Om jag köper en skoter tex en RR -09 som tagits ut påsken 2009 hos en handlare någonstans i Sverige.

Sen om jag köper den, kan jag lämna in den hos en polaris återförsäljare nära mig om det blir några haverier? Samt för 50 mila servicen?

Eller hur fungerar det?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Japp bara fara till din lokala ÅF.
F6an min hade garanti kvar när jag köpte den och första ägaren bor 50mil bort.
Tog reg numret och for ner till ÅF och dom fixade allt. Sen var det bara att boka tid till 300mila servicen för att ha kvar garantin.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Men det låter kanon de!
Måste man göra varenda service hos ÅF för att garantin ska fortsätta gälla?

Samt vilka intervaller är det som gäller då? 50 mil, sen då?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jo för att garantin ska gälla måste man göra service under tiden. Så här långt vet jag, 50mil, 150mil, 300mil.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Det kanske skiljer sig med serviceintervallerna mellan olika fabrikat så kolla i serviceboken eller med din ÅF.
Arctic har en Serviceweb där ÅF registrerar när servicen är gjord.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Tack för svaren..

Men 50 mila servicen brukar den ingå vi köp eller vad brukar den kosta?
 
D

Draken

Då jag köpte en ny yamaha -98 ingick första servicen,och då fanns det inga krav på att servicen skulle göras på verkstad för garantin.

Men nu har dom kommit på att det är en bra inkomstkälla att både ta betalt för alla service samt att "kräva" att man gör den hos åf.

Jag tror att skulle man dra det där vidare vid ett problem med maskinen så tror jag inte alls det är ett krav.
 

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
Det beror ju på hur bra du är på att göra affärer:).Har haft 3 nya skotar,aldrig behövt betala för första servicen:
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Hehe okej! Ja jag ska nog köpa en RR -09 av en kompis som gått 20 mil.. Så av han gör jag en bra affär:p så då blir det väl värre med första servicen=)
 

Barrcus

Ny medlem
4 aug 2009
2
0
1
Falun
Jag köpte min 600RR -09 beggad men har fortfarande garanti kvar på den, den är kvar trots ägarbytet.

När det gäller service så har jag aldrig hört om någon som fått den gratis, jag betalade 1800 för min 50mila service hos Haralds båtar i Borlänge, det spelar ingen roll vart den är köpt, är de auktoriserade återförsäljare är det inga problem att lämna in dem för garanti reparation.
 

hoj_henke

Aktiv medlem
25 feb 2009
50
0
1
Orsa
Angående service så beror det väl på hur duktig man är att förhandla till sig vissa saker mm när man köper skoter..
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja det förstår jag med, men jag har ju INTE köpt skotern ny av en handlare, utan köpt den i efterhand. Därför jag undrade om 50 mila servicen ingick automatiskt. Men nu har jag fått förklarat att den EJ gör det!