Hur fungerar "dödarfunktionen"?

Arulez

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
Kaunis Sverige
Ja, som rubriken lyder. Hur fungerar "dödarfunktionen" i en Yamaha? Tänker på det där systemet med wirearna som ska slå av maskinen om gasen fastnar.
 

moggemx

Aktiv medlem
1 jan 2000
80
0
6
det sitter en givare i förgasaren och i gashandtaget som är sammankopplade så att om inte båda är "påslagna" samtidigt så bryter den tändningen...alltså som du säkert har märkt så åker gashandtaget åt sidan lite just i början när du gasar och när den åker åt sidan så "aktiverar" den givaren som sedan skickar signaler till givaren i förgasaren för att kolla att den också är aktiverad(den aktiveras när du gasar)....om vi nu tar ett exempel att gasen hänger sig på fullgas och då är ju båda givarna aktiverade, men om du släpper gasen och viren sitter fast så avaktiveras ju aldrig givaren på förgasaren ,men när du släpper gasen och gashandtaget åker ut i yttersta läget så avaktiveras den givaren och då bryts tändningen..

hoppas att du förstår ...för det är ganska svårt att förklara..
om det är något du inte förstog eller vill veta så är det bara att skriva..:)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det där har utretts många gånger förut här på forumet. Liknande system finns på de flesta skotermärken men det finns minst lika många lösningar som det finns konstruktörer.
Yamaha kallar sitt system TORS (Throttle override system).
Det brukar bete sig så att om gashandtaget står i tomgångsläge men gasspjällen inte gör det, så varvtalsbegränsas motorn till ett varvtal som är över tomgång men under variatorns tillslagsvarv.
Alltsammans brukar stå ganska bra beskrivet i Yamahas instruktionsböcker för övrigt, läs på där först! Där står det också hur man kopplar förbi systemet i nödfall (går till på olika sätt på olika modeller).