Hur f_n kan dollarn stiga?

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Menar de är ju ganska instabilt i usa ekonomiskt, men nog klättrar dollarkursen uppåt varje dag nu...
Borde ju skjunka till 5kr eller liknande så de e vettigt att handla från staterna
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Det är ju instabilt i hela världen just nu så det är nog inte så konstigt
 
S

StoxResearch

Svenska kronan liksom andra mindre valutor faller just nu gentemot de stora valutorna, utan något egentligt skäl annat än finanskrisen. Bästa lösningen för att undvika sådana här svängningar är att Sverige avvecklar kronan och skaffar Euro. Men det ville vi inte för några år sedan, så vi får skylla oss själva att vi nu blir fattigare.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
om det är lite darrigt med världsfinanserna och man har jävligt mycket kontanter i många olika små valutor.....nog hade man ju då hellre haft dollars snarare än kronor eller isländska pesetas i det läget.

och i och med att det känns som att dollars är stabilare så köper ju finanshajarna dollar - och då stiger värdet på dessa. självuppfyllande profetia!

och finanshajarna säljer samtidigt kronor - och då sjunker värdet på dessa

skrota kronan och byt till euro omgående

nu blir det prisökningar på tamejfan allt ganska snart - inflationen är här, halleluja
 
S

StoxResearch

Grovsnus:
Nån annan som har begripit hur allt hänger ihop, :) Som sagt, vi får skylla oss själva. Fattigdomen kommer nu. Tack alla som röstade nej till Euro, här kommer resultatet. Det enda som hindrar riksbanken från att tokhöja styrräntorna för att bekämpa inflationen pga valutafallet, är att vi är på väg mot en riktig lågkonjunktur.
 
Last edited:

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Som surJämte står jag fast vid att ett utträde från EU och Nej till allt vad Euro heter.
Heldre ett samarbete med vårat broderland i väst (norge)
 
S

StoxResearch

Nordda:
Att vara utanför Euro innebär tex,

1. Att vi ständigt får leva med högre räntor, vilket skadar både företag och privatpersoner.

2. Vi blir mer utsatta för svängningar i världsekonomin, vilket direkt slår mot växelkursen. Det ser vi tydligt idag.

3. Lönebildning och statsfinanserna kan fungera hur oansvarigt som helst, eftersom "valutan ändå justeras automatiskt".

4. Man har svårare att jämföra priser med övriga Europa, vilket försämrar konkurrensen.

5. Företag och privatpersoner slipper avgifterna för att växla pengar. Ingen här tror väl att pengaväxling är gratis hoppas jag?

Listan kan göras lång. Några av de få positiva effekterna av att stå utanför är att en dålig lönebildning och misskötta statsfinanser inte omedelbart slår ut i arbetslöshet, utan valutan justerar sig själv istället. På sikt är båda dessa sakerna skadliga iaf så någon större hjälp är det inte.

Jag kan inte fatta varför Svenskarna alls fick folkomrösta om Euron. Saken är alldeles för komplicerad för att vanligt folk ska orka sätta sig in i det hela ordentligt. Istället riskerar chimpansargument som "***** EU! De tar bara våra pengar och styr över oss" att komma fram och bestämma valutgången. Ja, jag har själv träffat ett gäng som kört med detta.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Kan hålla med det skulle tro att många va de som röstade nej gjorde det bara för att slippa byta valuta, det skulle bli aaaaaaldelens för jobbigt att börja räkna i euro helt plötsligt

Det finns ju också ett stort stöd för euron över partigränserna som det inte finns i sådär väldigt många andra frågor


Jag är också en av de (verkar det som) få vettiga som röstade JA till euron
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
en ändring är ju alltid traumatisk oavsett vad är
därför blev det nej

noterbart är att politikerna visste det här, så de ville absolut inte få till en folkomröstning (eftersom folkomröstningar alltid blir nej om de är formulerade som en ändring)