Hur f....n hittar ni i fjällen/skogen?..

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja det där är en erfarenhets/ övningsgrej. Ju mer man åker desto mer hittar man.
Man måste ju ha lite koll på vart man kom ifrån å vart man är på väg. Bergstoppar å dalar är ju bra riktmärken. Har precis skaffat en gps men fattar inget om tekniska prylar, så jag åker fortfarande enligt naturmetoden . Man får väl låta bli att åka för långt om man är osäker.
Jag kan då dra iväg ganska långt för jag vet ju på ett ungefär vart jag är å jag vet att det ska gå en väg/bäck/älv några mil åt just det hållet. Då har man ju självklart kollat på en karta eller nåt innan.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har kört efter karta i alla år, funkar bra när man kan läsa kartan. Kompass kan vara bra att ha med om det är dåligt väder så man vet var norr är även när det är dåligt väder.
Tyckte att GPS verkade onödigt...
Köpte dock en förra året, ändrade mig snabbt.
Funkar perfekt, man har hela tiden koll på exakt var man är. Med karta vet man ibland inte exakt vart man är, terrängen ser ibland likadan ut över stora områden, då är det svårt att läsa in sig exakt.
Kör man med GPS, så SKA man ha karta inlagd, annars blir det bara en ren överlevnadsgrej, som endast gör att man tar sig hem igen...

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
det roligast efter en dags körning med gps är väl att kolla på datorn hemma var man va, hur långt man kört.. osv

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Alla dessa inlägg baseras på att man hittar och då har man ju inga problem, problemet uppkommer om man råkar på dåligt väder med noll sikt men GPS bjuder ju till mer utforskande på områden man aldrig varit till. Argumenten här liknar argumneten som användes för båtar för ca 10 år sedan. Alla vi hittar i skärgårdarna eftersom vi seglat där i 40 år men GPS gör skärgården "större", man letar sig till vatten man aldrig tidigare gått in på. Likaså lägger man in waypoints för bra ställen, exakt fart har man och en karta som matar fram sig själv helt efter där man åker och visst när jag talar om GPS så menar jag plotter och inte en vanlig gammal handvariant utan karta. Men om man tillhör kategorien som enbart tar en sväng runt byn så behöver man nog knappast någon utrustning, handskar kan ju vara bra :)

R

räsern

som med Gpsen kan det vara bra att ha märkt ut alla fjäll stationer i närheten. Känner några som körde vilse på fjället en stormig natt, och tog sig till fjällstationen och kunde söka skydd där. Utan gps hade dom inte hittat dit och mest troligt fått gräva bivak, efter som vädret inte tillät dom att köra hem.

Larse

Välkänd medlem
15 feb 2009
112
1
18
Boden
Det är inget fel på gps om man är och snurrar i fjällen. om man nu av en händelse råkar tillhöra skaran som kör lite mer "extremt" och något går fel, säg en skadad rygg eller liknande så kan det vara trevligt att veta att fjällräddningen eller räddningstjänste kan hitta en med hjälp av kordinater så man slipper ligga i en snödriva ett par timmar och vänta på att fingrarna och tårna ska ramla av pga kyldskador.
Och tycker man att gps är för mesar så finns det manliga alternativet att använda en karta och då veta hur man tar ut koordinater osv

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jag vill ha en gps NU! Körde vilse i Gördalen området i dåligt väder och vi beslutade oss för att vända, men spåren hade snöat/drivit igen och det började skymma. Jag var den enda som hade gps i luren så vi kunde hålla koll på norge gränsen. Vi fick stanna konstant för att ta fram luren och kortbandarna körde fast hela tiden. Det var jobbigt ett tag, men vi hittade till slut fram till en väg och vi kunde andas ut. Jag ska köpa en Montana 600 till den här säsongen!

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har GPS i telefonen, har väldigt lätt att memorera kartor och har väldigt bra lokalsinne så jag hittar lätt. Tar upp telefonen i nödfall eller när jag är på helt nya ställen. Och i fjälls försöker jag alltid ha ett riktmärke vars "hemmåt" är.
Föredrar kartor med gps som hjälpmedel, för den kan man inte få batteritorsk på.
Skogen är dock GPSen bäst då man inte alltid har 100 meters sikt bland tall och gran.

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
GPS i fjällen är ett måste för oss sörlänningar.
På hemmaplan finns det ett par knep om man kör vilse:

1. Man vill veta var man är.
Stanna vid McDonalds och fråga. Personalen har ingen aning men med lite tur finns det fler med samma ärende som dig och tillsammans kan ni kanske pussla ihop ett svar. Sen har man löst proviantproblemet också.

2. Man behöver veta vilket håll norrut är.
Detta är enklast på eftermiddagen, kolla riktningen på bilköerna. Risiga bilar=söder, fina bilar=norr. På morgonen visar köerna bara vilket håll city är åt.

3.Man är vilse i natten och allt man kan se i mörkret är norrskenet.
Finns inget norrsken i Stockholm. Det är reklamskyltarna vid Stureplan du ser, åk åt det hållet, där finns en McDonalds där du kan fråga hur du kommer vidare.

4. Soppatorsk mitt på turen!
Gå 200 meter i valfri riktning. Köp en dunk på macken och tanka. Passa på att ta en cheesburgare på McDonalds som ligger bredvid.

5. Motorhaveri mitt i ingenstans.
Gå bort en bit och göm dig. Vänta tills killarna som går förbi har släpat med sig din maskin till en källare i närmsta höghusområde. Ring polisen och stöldanmäl. "En snö vadförnågotsadu?"
OBS! Stöldförsäkring är ett måste i storstan. Inte så dyrt heller eftersom försäkringsbolagen inte har kommit på idén att jämföra antalet stölder mot antalet registrerade skotrar på orten än...
Självrisken är lägre än soppakostnaden till närmsta skotermek.
Sedan kan du gå tillbaka till macken och hyra en bil.

6. Kört fast och grävt ner ordentligt långt inne i skogen.
Skogen? Långt? Jobbar du på McDonalds?

:bigsmile:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland

Stanna vid McDonalds och fråga. Personalen har ingen aning men med lite tur finns det fler med samma ärende som dig och tillsammans kan ni kanske pussla ihop ett svar. Sen har man löst proviantproblemet också.

Detta är enklast på eftermiddagen, kolla riktningen på bilköerna. Risiga bilar=söder, fina bilar=norr. På morgonen visar köerna bara vilket håll city är åt.

Finns inget norrsken i Stockholm. Det är reklamskyltarna vid Stureplan du ser, åk åt det hållet, där finns en McDonalds där du kan fråga hur du kommer vidare.

Gå 200 meter i valfri riktning. Köp en dunk på macken och tanka. Passa på att ta en cheesburgare på McDonalds som ligger bredvid.

Gå bort en bit och göm dig. Vänta tills killarna som går förbi har släpat med sig din maskin till en källare i närmsta höghusområde. Ring polisen och stöldanmäl. "En snö vadförnågotsadu?"
OBS! Stöldförsäkring är ett måste i storstan. Inte så dyrt heller eftersom försäkringsbolagen inte har kommit på idén att jämföra antalet stölder mot antalet registrerade skotrar på orten än...

Dagens bästa! :)
Klistra kanske?

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset

Väcker upp tråden så att fler får se den här guiden.