hur f-n får jag reven att resa såhär!?!?

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
ta bort klackarna?? så man kan dra såna dära res.. annars tar klackarn i varandra så får man inge mkt res... får upp min utan trimm..
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
vart sitter klackarna?
vad har dom för funktion?
kan man hoppa och tyna utan dom?

Sitter längst bak i boggin, du ser nästan vad vi menar om du kollar.
Längst bak på båda sidorna av boggi skenorna så att säga.

Jag har dock en 600 med en 38s matta, inga klackar. Lite preppad variator, men den går fortfarande inte upp så där.

Köra på vattnet dock :eek::eek: *****r, då får man passa sig med gasen så den inte kommer upp sådär.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Oj såg att jag skrev fel...
Menade att det är enklare med sc4 som sitter på X-modellerna från -05 och framåt...
Sc5 sitter först på xp:n som tibur säger...
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
syns inget på länken eftersom de inte går att länka därifrån..?

Men hur som helst så om dom sitter där så sitter dom framför sträckarna till vändhjulen.. Men bakom bakrearmen till dämpningen... Förstår du?
Gå ut och kolla på skotern så lär du nog se dom.. Om du har kvar dom vill säga..
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
http://www.pixbox.se/pic_show_id17098423.html

ser ut ungefär så :D

Där pilarna pekar sitter det en gummiklack på var sin sida, dom ser ut dom ett "D" ungefär med den platta sidan mot fyrkanten jag ritade. "snutten" av boggieskenan som jag ritat sitter längst bak, ungefär framför vändhjulen. Klumpen som är i mitten sitter på en axel och när klumpen tar emot den bakre gummiklacken så kopplar axeln så inte bara bakre boggiedämparen ska belastas. tar du bort den bakre klacken få klumpen mer att röra sig bakåt på = mindre koppling vilket gör att dämparen bak trycks ihop mer innan den kopplar och då får du lättare res.
 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
För att få den att resa så där så behöver du få mer viktförskjutning i boggien. Spänn fjädern och skruva så du får en snabbare lågfarts-kompression i främre delen av boggien och vice versa i den bakre delen. Men gör små justeringar åt gången. Du kommer ju få ett betydligt lägre skidtryck vilket inte alltid är så roligt efter leden pga att den styr sämre. Lagom är bäst.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
kan köra så med min x-rs 600 sdi, enda modifikationen är 44 mm matta...

går självklart inte i vilket före som helst, puder går det ju knappast i utan det behövs ju lite hårdare typ tö eller skare.