Hur får man reda på om det är lik eller växelström?

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Som sagt, hur mäter man om det är lik eller växelström? jag ska mäta på en kontakt på skotern och i h4kontakten till lampan. men när jag mätte på kontakten fick jag utslag på båda, hur får man reda på vad de e?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Man brukar få utslag på båda lägena, men det som håller sig runt 12-14v är det rätta.. Gissar på att du har växel om det är yamahan du undrar över :)
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
jo de är yamahan, men de e så att ja mätte på en kontakt för å se om de va kontakten som ska gå till laddningen till batteri, det ska sitta en sån orginal på kabelhärvan som ska va likriktad å klar. den har 3 hål med en svart och 2 röda. mätte på den svarta och den ena av den röda och fick först då 12-13v men sen gick den ner mot typ 2-3 volt och sen gick den upp till 12 typ igen å hållde på så men de kan ju ha varit mätaren som muppa se litte å. på den andra röda kabeln fick jag 18-19 volt men skärmen på mätaren blinka typ å decimal siffrorna ändrades så fort att man inte han se dom...
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Det finns ju speciella instrument för att kontrollera om det är växel- eller likström men jag antar att du använder dig av en enkel multimeter eller liknande?

I vilket fall som helst så borde det vara likström i ditt elsystem, i och med att du har ett batteri. Och sen så har jag aldrig sett ett elsystem i ett fordon som använt sig av växelström, iaf inte i en bil. Men det lär ju finnas nåt undantag.
 

Ferm

Välkänd medlem
29 dec 2007
316
0
16
nor
när jag provade mäta med Vdc så fick jag en stabil 14.6volt men när jag switcha till Vac så fick jag en ostabil siffra som låg på ca 38-50 volt. från h4 kontakten
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Ja men batteriet har ja ju skruvat dit själv nu :p jo jag mätte oxå men ja fick stabilt på växelström 12 v ungefär likström så visa den bara skit...
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Jo ja har en multimeter, och jag har nu fått fram att det är växelström, e de nån som vet hur strömmen går i h4 kontakten på en mountain max? finns ju typ en gul å en vit eller om den e grön och en svart, vilka kablar går till hel/halv? och är det normalt att man har spänning i båda samtidigt? får nämligen spänning i både den gula och den vita eller om den nu e grön samtidigt,, ca 12 i den ena och typ 7 i den andra. gasar man så ökar spänningen i den som det är ca 12 i och minskar i den andra. blir tvärtom med kablarna om man växlar till hel..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.095
898
113
Stora Blåsjön
Kom ihåg att alla multimeter klarar inte att mäta växelspänningen på skotrar. På en skoter har man väldigt hög frekvens på växelspänningen och alla multimetrar gillar inte detta. Brukar funka på tomgång men så fort man gasar så får multimetern spel och visar antingen för lite eller för mycket. Iallafall var det så på mina 2 multimetrar jag provade med ifjol. tex på 4000varv har man redan där 24kHz på växelspänningen.
 

Alex_x

Välkänd medlem
22 jan 2009
206
0
16
Skärvången
Likström till batteriet, de sitter uttag orginal på kabelhärvan för batteri. jo men ja tror att den klarar av att mäta både ac och dc på skotern. i h4 kontakten fick jag 12 v när jag mätte växel, efter att ja monterat likriktarna fick jag 12 v likström. men är det normalt att man får ström i båda kablarna i h4 kontakten?