Hur får man lös styrspindeln på rev?

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Hej!

Den undre bussningen på styrspindeln har som synes gått upp i rök så jag behöver få lös styrspindeln, behöver man nån avdragare/verktyg för att få ur bultarna till kullederna? Jag slog lite lätt på bultarna men det hände ingenting man kan förstås slå hårdare :D

 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Man tycker ju att det borde gå att antingen gänga ut den eller att knacka ut den som du säger. Sitter det inte en sexkants-fattning under kulleden?
Tänkte eftersom kulan snurrar i sin led så borde den gå att få ur :)
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
varför inte byta bussningarna på platts om du inte får lös spindlarna?

Smidigaste är att ha en spidelledsavdragare men med våld och villja får man lös allt =)
Prova att stötta upp under bulten med en planka/hammarskaft eller liknande mot golvet så spindeln hänger fritt så slår du spideln neråt med en lagom stor slägga =)
Ser ut att bli svårt på den undre bulten men med lite uppfinningsrikedom hittar du något.

Annars testa slå hårt rakt från sidan på sindeln. Får du det att svara nog bra så pressar du då ihop konan så du tvingar bulten att hoppa ur.

Bulten är konsisk så det beror på hur hårt den är dragen innan hur hårt den sitter när den ska lös.

Jag bytte mina bussningar på platts. Var inga problem alls vad jag minns
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack för svaren! Dom små går nog att få grepp om men den stora har inte den möjligheten, vad jag sett.

@Brygg

Nu har jag inga nya bussningar att prova med men eftersom bussningen var helt borta så har jag åkt runt ett tag och hålet har helt enkelt blivit lite ovalt, kan hända att det går ändå iofs. Tanken var att ta lös spindel, ge den till en polare så svarvar han till en bussning som passar.

Sen kommer jag att gänga dit en fettnippel så man kan smörja!

Kan denna funka?


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare-191253/
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är hålet mycket skadat?
Dom nya bussningarna är gjorda av metall (minns inte vilken) Så är inga plast/nylon bussningar.
Så är det bara lite skadat går det säkert klämma i ett par original.

Annars fungerar säkert den där avdragaren. Är en liknande modell jag har =)

Finns säkert någon med bättre hemma i garaget knep än mej pga jag aldrig testat utan avdragare
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Nu är skiten lös! Avdragaren på bild fungerade jätte bra, det är lite tajt vid den stora kulleden och gummibussningen men det funkar!

Jag försökte knacka ur bussningarna på den andra spindelleden, en bussning ramla isär i småbitar och en fick jag ur men skadad. Det kan räcka med att bara sätta i nya bussningar, eftersom jag iaf behöver 2st så provar jag med dom i den skadade spindeln så får vi se om det funkar.

Tack för hjälpen!