Hur får jag ut det mesta av min comet 108 exp?

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja alla ni variatorgurus i vårt avlånga land, som rubriken säger: Jag vill ha en rapp och stark skoter som drar bra från början, toppfart är mindre viktigt. Vad skulle ni rekommendera om förutsättningarna ser ut på följande sätt:
(obs! alternativet byt skoter är inget option:)

*gamm exciter-89
*flatslides 38:eek:r
*psi single
*borrad 0.40 öd
*portad
*unifilter
*comet 108 exp primär
*original sekundär
*original drevning 17x31
*original drivhjul 9 kuggar
*matta 345x38x32

Tacksam för svar, mvh/d
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Sätt dit nonsliphjul 8 kuggar och slaka mattan max då får du två flygor i en smäll.
Nerdrevat och lättare gång på mattan. Det gör susen på alla maskiner men framförallt effektsvasgare maskiner under 100hk.

Om den är portad modell lite värre borde du sätta i lite starkare fjäder så starvarvet ökar minst 1000v (från org startvarv). Sedan gäller det att laborera med vikter till du får ett önskat slutvarv. Slutvarvet ska ev också ligga 1000v högre ber på hur högt den pipan drar och hur höga portar det är nu. Om du är osäker på pipans pike effekt eller hur högt den är portad så testa låt den varva 500-1000v högre. Drar den hårt till högre slutvarv är det rätt väg att gå och många kusar kan ploppa fram då.

Och släng unifilterna för de är effektstjälare för de blir täta av fukt och strular till bestyckningen hela tiden. Och de är värdelösa även torr. Bygg egena filter av tvättpåsar ,,, Dem hittar du på damunderklädsavdelningar på många varuhus.

Glöm inte hålla koll på bestyckningen om du låter den varva mer!!
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Att slaka mattan max är ren idioti som blev populärt för några år sedan när no slip kom å alla trodde det gav effekt.

Att köra med slak matta är bara gynnsamt i riktigt låga farter, ska du bara ligga å köra i 15-20km/h så ska man ha så slak matta som möjligt. I högre farter vill mattan sträva att bli rund som en cirkel av centrifugalkraften, och har man löst spännd matta kommer den tillåtas bli det till viss del, vilket innebär att dels riskerar den slå i tunneltaket å stjäla effekt, sen är de ju så att boggin den sitter runt inte är rund till formen, å mattan måste ständigt formas efter boggin från sin runda form när den drivs runt, vilket också kostar effekt. Sen får man även ett jäkla slack i attackvinkeln när man har lös matta vilket också kostar effekt då den sen tvärböjer när den träffar marken, de krävs energi även där då böjjen blir tvärare.

Det är helt enkelt så att en lös fladdrande matta i höga rotationshastigheter går tyngre än en matta som löper i en perfekt linje.

Idag har de flesta insett att så är fallet. Läser du runt på olika forum så finns de nästan ingen idag som rekommenderar en lös matta.

Och tillverkarna har koll på detta också varför rekommendationerna är att köra med ordentligt sträckt matta.

Att köra bil med lite luft i däcken blir ungefär samma sak.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för era svar!
Boost, jag tänkte köra på 8 kuggars no-slip men har kollat runt lite på ty och där fått rådet att hålla mig till större drivhjul pga. rullmotstånd, attackvinkel osv. Fick också tipset att ligga så nära 2,0 för att få en roligare skoter. Om jag drevar ner en kugg fram så blir växlingsförhållandet 1.937. Har ju silver fjädern i min primär just nu och den genererar följande tryck: 85/190. Min gamla primär hade en gul,grön fjäder vettefasen var den hör hemma och vilket tryck den genererade?

Har sett dina lösningar med tvättpåsarna, mkt inovativt och smart lösning! Mina gröna unis känns som att de chokar och jag är inte speciellt imponerad av dem. Vill helst inte köra med luftburk då jag uppskattar att det blev mer plats utan:) Har också sett att du har en intressant lösning liknande intel a jet, kan du beskriva lite hur dom fungerar. Tycker jag känner igen dem, ser ut lite som ett ställbart munstycke typ tillen gammal sachs motor?

Eritor, tack för dina synpunkter kring mattspänningen, hur mkt ska den egentligen spännas för att det ska vara optimalt? :)