Hur får jag bort variatorn enklast?

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Tja!

Har en Summit 500-98 där jag skulle vilja rengöra variatorn...men får fan inte bort den från axeln.
Alltså, jag har avdragare, så det är inte problemet...

...men sen då...det ryms ju inte att dra av den från axeln, det tar i baljan!

Hann inte grotta ner mig mer i skotern igårkväll i mörkret, men går det lossa plasten på nå vis eller måste jag flytta motorn? Isåfall lär linjering vara ett måste sen antar jag?

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Det lilla Plast/Gummilocket är ju bara till för att få in variatoravdragaren, inte får du ut en hel primärvariator genom 30mm hål...?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
har du fått av variatorn från själva vevaxeln? är det att det tar i baljan när u ska ta ur den som det är problem?

för om du inte får lös den med avdragaren så måste du kolla att det är rätt avdragare för den där tra variatorn. jag själv skulle ta lös den för ett tag sen men jag fick fel avdragare, och så var det fel gäng på den så gängen gick sönder, men klarade sig i variatorn. kolla det så att du inte har fått fel avdragare

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jag läste inlägget riktigt men du skrev på ett sånt konstigt sätt så jag förstod inte riktigt vad du menade. jag får fan inte bort den från axeln, då trodde jag att du menade att du inte fick lös den.

men får du inte av den för att det tar i baljan så är det ett enkelt problem, fram med sticksågen och kapa upp baljan, de hade då jag gjort, för sen är det då bara att sätta fast biten med nån sorts list som man kan klämma dit.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja men om det inte går att lirka lös den så får du ju antingen ta lös motorn och då måste du linjera variatorerna sen igen, eller så kapar man upp ett hål i baljan. det måste ju vara något av dom sätten som dom använder, och då tar dom nog lös motorn

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Eller så tar du bara av baljan för den ska gå att ta lös. Bara kika på nån sprängskiss här på forumet eller lägga dig under skotern och borra lös alla nitar och skruva lös alla bultar osv.

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Är inte baljan så pass flexibel att det går att dra ut den så pass att man får ut tappen på variatorn? Om det sitter en ram längst upp på baljan så kanske den går lossa så att baljan går töja utåt lite. (vet inte hur skotern ser ut) men det funkar på en del andra...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Du har väl en störtbåge på din maskin!? Skruva lös den så kan du flexa ut baljan lite vilket ska göra att du får ut den.
Att skruva lös motorn för att få lös variatorn var ett väldigt radikalt förslag..Även att börja kapa sönder baljan...

Henrik O

Aktiv medlem
2 apr 2007
56
0
6
Örnsköldsvik
Såja, nu är den loss! Järnspett å kofot är bra ibland.
Fattar fan inte var det är som skiljer min maskin mot kompisens GT500 av samma årsmodell...samma variatorer osv. Där gick det bara genom att vinkla den lite på konan...men inte på min.
Nåja, klart å betalt!

/H