Hur få ut en skruv som sitter i en genomgående axel som snurrar på andra sidan

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hej skulle lägga dit boggie klackarna på renegaden så hade bulten på ena sidan lossnat o farit iväg och nu sitter den ena bult fast och när man ska skriva ut den så snurrar den bara, är som en genomgående axel, hur ska jag få ut den?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Får du tag i axeln med en rörtång eller polygrip, så borde det ju gå att hålla emot,
muttersnurra brukar vara ovärderlig när man ska ha lös dom där skruvarna.

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
skruva in och dra åt bulten du tagit lös, då borde det gå att få lös den andra. sen får du göra så vice versa tills båda är lös.

svårt att förklara men hoppas du förstår

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jo men om man tar med polygrip så är jag rädd att gängen förstörs? Jo men alltså den andra Bulten har jag tappat.

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Vet inte riktigt hur de ser ut, men jag har råkat ut för detta flera gånger på mina katter genom tiderna, jag har gjort som Nalta säger, hett tips är att dra lös med muttersnurra. och när inte de funkat så har jag rivit från andra sidan och spänt fast axeln i ett skruvstycke och använt muttersnurra...

Lycka till!

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Joo men som sagt så har jag tappat bort bulten som ska vara på andra sidan! Ska kolla imorn om jag får det att funka

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
skruva in och dra åt bulten du tagit lös, då borde det gå att få lös den andra. sen får du göra så vice versa tills båda är lös.

svårt att förklara men hoppas du förstår
Exakt så gör jag också och jag har då aldrig misslyckas när jag gjort på detta sätt. Skaffa en skruv så löser du det.

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
du måste ju hur som haver skaffa dig en nu bult, så lika att skaffa den först och sen försöka få bort den andra ...

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Jo vet det men vet ej hurdan bult det ska va? Är boggieklackarna till en renegade så om nån vet villen typ av M det ska vara så:)

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Var en m8,8 tydligen fick ut den gamla, bad tjejen hålla emot på andra sidan med en skruvmejsel i gängen och trycka ner samtidigt,ska till återförsäljaren imorn om jag hinner och kolla om han har hemma nån skruv :)