Hur få bort pulverlack från aluminium?

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Som rubriken lyder.
Hur får man lättast bort det?
Har hört att det inte är nån höjdare att blästra bort....kladdigt,eller?
 

Landell

Medlem
21 okt 2006
38
0
1
Ni får vara försiktiga när ni her på starka medel för aluminiumet kan reagera på medlet ni her på också..

Men varför skulle det inte gå att blästra?
 

hehe

Aktiv medlem
5 nov 2006
62
0
6
norrbotten
Blästra är det bästa alternativet , jävligt bra resultat! ta och köp en bläster som du kopplar in till högtryckstvätten. Det är som ett munstycke längsfram på 30 cm som det går en liten slang till, ha en låda med sand brevid så pumpas det in automatiskt och blandas med vattnet. Det går inte så jätte fort men det är betydligt skönare än att sitta o slippa på pulverlack=asjobbigt.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
ni tror inte det är billigare att skaffa ett nytt styre än att köpa en bläster ??

varför inte ta ett fint sandpapper i en bandslip ??
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
ni tror inte det är billigare att skaffa ett nytt styre än att köpa en bläster ??

varför inte ta ett fint sandpapper i en bandslip ??
Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt.
Det gäller billet hjul med många ekrar.
Om nån har reda på nåt "mirakel" medel eller dyl.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
375
8
18
Gävle
Finns det någon mirakelmetod för att få bort pulverlack från aluminium?
Jag har en Sno pro sx -08 och jag tänkte ta bort färgen på spindlarna för att sedan lämna dom på anodisering.
Ytan på spindlarna får inte bli grov/repig eftersom detta syns efter anodisering.
Blästring blir det inte.

Någon som har något tips?
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Finns det någon mirakelmetod för att få bort pulverlack från aluminium?
Jag har en Sno pro sx -08 och jag tänkte ta bort färgen på spindlarna för att sedan lämna dom på anodisering.
Ytan på spindlarna får inte bli grov/repig eftersom detta syns efter anodisering.
Blästring blir det inte.

Någon som har något tips?
I Finnland finns det ett medel som är likvärdigt med bums, det är det enda jag kan tänka mig skulle fungera.
(riktiga bumsen har ju inte funnits i sverige på länge)
 

Mk1

Välkänd medlem
8 nov 2009
304
0
16
Luleå
Jag tog bort färgen på varitorkåpan till grabbens Aerox med Beckers färgborttagningsmedel. Var lite skeptisk till det medlet, men efter några dagar lossnade färgen. Medlet får inte torka ut, så jag lindade in kåpan i gladpack.
 

snowman89

Medlem
9 jan 2011
48
0
1
Sunne
Vet inte va de heter men de brukar finnas på en del industrier. Dom blästrar med plastkulor. får bort färgen och ytan ser ut som den aldrig målats.
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
när jag pulverlackade min skoter frågade jag om det finns några medel som klarar av att lösa upp lacken och han svarade nej!! enda sättet att få bort det är genom blästring!
och visst, det är jobbigt att få bort pulverlacken hur som helst, men det går!!