hur detektera spikningar

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
någon som vet hur man kan detektera spikningar ?
jag funderar på att ta knacksensorn från en bil...kanske någon här som vet vad den ger för signal ?

Anledningen är att min trimmade exciter har nåt fel (för högt komp kanske), som ger spikningar som i sin tur leder till "märken" på kolven.
 

cougar_power

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
du har antagligen en för snål bestyckning.

lägg pengarna på en avgastempmätare istället.
 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
siste versjon SRX700 har vel et system som detekterer dette vha vibrasjonsmålinger. Hvis man kunne fått tak i det og satt på :) Du bør få orden på dit problem med merkene i kolvene/stemplene! Forsøk å tyde stiftfargen og kjør med 98 oktan, legg på tykkere toppakning event sylinderfotspakning, langvarig spickning, brenner hull i stemplene-du taper også mye effekt og skapre masse varme..lykke til!
 

christerljung

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Falun
tack för tipsen. motorn går väldigt fett, så det borde inte vara problemet. Nu har jag lagt till en 1mm cyl fots packning på den vanliga.

 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
ja du christer. jag samlar ihop all information om exciter som jag har möjligthet till. skall göra en hemsida om enbart den skotern sen. jag undrade om du möjligtvis har ett kopplingschema liggande som jag skulle kunna få ta del av (scanna, kopiera elelr vad som helst, jag är villig att betala för det)

exciter570.mine.nu